Svar: Bedre søvn til 15 måneders baby - og forældre :-)

16. august 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Angus´ mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og også har min bog om børn og søvn - tak for det!

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af bryst og favn for at kunne sove. Om dagen sættes han i bæresele og puttes i derfra i seng, når han sover. Og om aftenen og natten ammes han i søvn - han har brug for bryst og favn både for at overgive sig til søvnen og for at komme fra et søvnstadie til et andet...

Vi vågner alle sammen flere gange hver nat. Vi skifter side, sparker dynen af, trækker dynen op om os, retter på puden, putter os ind til ham eller hende der ligger ved siden af osv. Og hver gang vi vågner lidt op, så registrerer vi om alt er, som da vi faldt i søvn - hvis det er det, så sover vi roligt videre, hvis det ikke er det, så vågner vi naturligt op og søger det vi har brug for - for at sove.

Det betyder, at når jeres dreng falder i søvn i favn og med bryst, så vil han naturligt ikke kunne komme videre i søvnen, før du giver ham dette igen. Det er utrygt for ham, at falde i søvn i favn og opleve at ligge et andet sted, når han vågner. Og det er naturligt nødvendigt for ham med brystet, fordi han plejer at få dette, når han skal sove, der er altså en sammenhæng mellem at få bryst og at sove...

Med den alder han har, så vil det være passende at amme ham 1 gang i døgnet, og det vil ofte være amningen før putningen om aftenen, som bibeholdes. Det vil sige, at han ikke længere skal ammes om dagen, og han skal heller ikke længere ammes i løbet af natten. Ernæringsmæssigt har han ikke behov for brystet mere end en gang, faktisk behøver han ikke bryst mere, da han fint kan indtage sit behov for mad og væske på anden vis, men brystet er naturligt tryghed for ham, og det er sådan, han har lært at sove.

På samme måde er det vigtigt, at I nu lærer ham at falde i søvn, der hvor I ønsker, at han skal sove - og det vil normalt være i egen seng. Så sengen bliver det trygge og genkendelige sted, så han ved, hvor han er puttet og ikke bliver utryg og forvirret over at vågne op et andet sted.. Du skriver, at du gerne vil bibeholde, at I sover sammen, hvis det er muligt - og du kan naturligvis godt vælge samsovning, hvis I alle tre trives rigtig godt med dette. Det er helt okay. MEN det er i givet fald vigtigt, at han ikke falder i søvn med dit bryst i munden, og at han om natten ikke kan søge brystet og styre sit behov selv. Det er vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende, så han ikke har fri adgang til mælkebaren om natten :)

Det kunne være en overvejelse værd at koble hans seng til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Dette vil gøre det muligt for dig at putte ham i egen seng og vænne ham til at sove der, samtidig med at du kan ligge i din seng, og stadig lade ham mærke dig, mærke dine beroligende hænder, kærtegn osv. Har han brug for ekstra tryghed om natten, kan han stadig kravle over og putte sig ind til dig, men han skal ikke længere ammes.

Det er altid lettest at trappe ud og stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det og hvis man kan gøre det gradvist i løbet af det første år... Og med den alder jeres dreng har nu, så kan du ikke gå ud fra, at han selv vil sige fra, det gør han højst sandsynligt ikke. Derfor er det dig, som skal være klar og tage beslutningen om, at nu ammes han "kun" en gang i døgnet. Derfor skal du også indstille dig på, at han naturligt vil protestere. Han vil naturligt savne brystet og forstår ikke, hvorfor han pludselig ikke længere kan få det - han har jo fået det tilbudt hele sit liv...

Nogle børn vil have meget svært ved at forstå, hvorfor de må ammes en gang i døgnet og ellers ikke må ammes. Han kender jo ikke klokken og ved ikke, at det er bedst for ham ikke at skulle have mælk så mange gange. Han mærker blot ændringen og forstår det naturligt ikke og kan heller ikke forklares det - og derfor bliver han ked af det, frustreret, fortvivlet. Derfor kan det være et forsøg værd, at du stadig er der, putter ham, lægger dig med ham osv. så han ikke skal undvære sin mor - det er ikke mor, men brystet, som han nu skal undvære...

Andre gange kan det være bedre at far tager over efter putning om aftenen. At du sover et andet sted, og far lægger sig med jeres dreng om natten. Far kan give ham masser af nærhed, tryghed, kærlighed, kærtegn osv. men kan af gode grunde ikke amme, så når far sover sammen med ham, så er amning udelukket. Det er vigtigt, at far ikke begynder at tilbyde flaske eller lignende i stedet - det er ikke meningen, at jeres dreng skal have et nyt uhensigtmæssigt ritual, det er meningen, at han nu skal lære at sove igennem om natten og være tryg ved at sove uden bryst, men i stedet med nærhed og kærtegn...

Han har lige så meget brug ...

Annonce

... for sammenhængende søvn som du har, så at stoppe behovet for brystet er lige så vigtigt for ham, som for dig. Som mor ved du, hvad der er vigtigt og godt for ham, og nogle gange er vi nødt til at tage nogle beslutninger på vores børns vegne, fordi vi trods alt ved bedst - også selvom de bliver kede af det... Det gælder i forhold til amningen nu, men det gælder også i årene frem. Der vil naturligt komme situationer, hvor du vil noget andet end din dreng, og hvor du er nødt til at holde fast i, at du ved bedst...:)

Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual om aftenen. Grøden vil være med til at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten. Herefter bliver han ammet og puttes så til natten. Når du ammer ham her, så er det vigtigt, at du arbejder på, at han slipper brystet, før han falder i søvn. Du må gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng, men han skal nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så han ikke længere falder i søvn med brystet i munden og gradvist triller lidt væk fra dig... Og derefter skal han så ikke ammes mere i løbet af aftenen og natten. Hvis det er for svært for dig, så er det far som tager over indtil næste morgen. Man siger normalt at efter 3 nætter vil far begynde at kunne mærke forskel. Ikke at jeres dreng vil sove igennem efter så kort tid, men han vil lettere kunne trøstes og han vil ikke længere være helt så ked af det og fortvivlet... Husk på, at han stadig får masser af nærhed og tæt kontakt og at far naturligt elsker ham og er der for ham, som han har behov for :)

Det lyder som om, at I om dagen skal arbejde på en lur dagligt, og det vil være rigtig godt, hvis I kan få ham til at sove ca. 1.5 time... Når du ikke længere ammer så meget og også dropper morgenamningen, så vil han sandsynligvis begynde at vågne lidt før og dermed starte dagen tidligere - og det er helt okay, at I står lidt tidligere op, og så starter dagen med morgengrød. Trods det at han måske starter dagen tidligere, så vil jeg anbefale at middagsluren kommer til at ligge lidt senere. Med den alder han har, vil han måske godt kunne holde sig vågen i lidt længere tid om formiddagen og samtidig sikrer det, at hans eftermiddag ikke bliver for lang...

Jeg vil anbefale, at I forsøger at følge en dagsplan, som ser således ud:

Morgen 7.30: Morgengrød og vand af kop.

Formiddag 9: Hjemmebagt brød med smør, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos og vand af kop.

Frokost 11.30: Brød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller andre rester fra aftensmaden. Må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Tilbydes en banan og lidt vand eller letmælk af en kop (som overgang til helt at undvære brystet) og puttes til middagslur - ca kl 12.30-13...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Før aftensmad 17: Tilbydes lidt udskåret gnavegrønt - tag gerne udgangspunkt i aftensmaden...

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som stadig spises med fingrene og med gaffel og nu også ske... og moset mad, som I hjælper ham med. Frikadellen kan f.eks. spises i stykker og kartoflerne moses med en ske..

Kommer i bad. Frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt massage osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 - det skal være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Vand af kop. Får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca. kl 20 - og skal herefter ikke tilbydes mere bryst og næste morgen starter dagen så med morgengrød...

Som I kan se, så er planen her rykket lidt i forhold til jeres nuværende plan, og jeg tænker, at dette vil give sig selv i takt med at amningerne stopper, og han derfor begynder at starte dagen lidt tidligere om morgenen...

Når I putter ham til middagslur, så vil jeg anbefale, at du her sætter ham op i klapvognen og går en tur med ham. Lad ham sidde og kikke på verden, opleve og fornemme. Sæt ord på nogle af de ting I møder, og snak med ham om det I ser.. og læg ham først ned, når du fornemmer, at han er parat til at sove. Han må gerne sidde med en drypfri kop med lidt vand, hvis han har brug for lidt at drikke, ligesom han også gerne må sidde med lidt bløde frugtbåde eller en rosinbolle eller lignende. Det kan nogle gange virke næsten meditativt at sidde og pille rosiner ud af en bolle, og det kan hjælpe ham til at koble fra og falde i søvn - og dette uden at være i favn, uden at skulle have brystet og samtidig lære at sove i sin klapvogn på afstand af dig, selvom han stadig kan se dig...

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke med de nye vaner og rutiner :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.