Hjælp om natten

16. august 2018

Kategori:
Alder:
5 år

Hjælp om natten

Kære Helen

Endnu engang tak for gode råd og hurtigt svar.

Som jeg skrev sidst, er vi flyttet i nyt og større hus, og det er hele familien meget glade for. Og som jeg også skrev sidst, har begge børn været glade for at komme på eget værelse, og de har sovet helt utrolig flot de første uger.

Men det har ændret sig over de sidste to uger. Det var måske også lidt for godt til at være sandt 😊

Lillebror på to år sover fortsat okay. Han græder og har brug for hjælp med dynen eller andet 1-4 gange i løbet af natten. Primært i mellem kl. 23 og 01, hvor han lader til at sove ekstra uroligt. Men alt taget i betragtning, er det okay.

Alt er stadig meget nyt, og han har kun været tilbage i vuggestuen i knap to uger. Så der sker meget i hans liv lige nu.

Men storesøster, der, de sidste næsten to år, har sovet dejligt hele natten, er begyndt at vågne og komme ind til os. Jeg følger hende tilbage og sidder hos hende, til hun sover (det tager typisk 30 til 60 minutter). Det skal lige siges, at hun har været vant til at sove med en voksen på værelset, siden vi fik lillebror. Det var far i begyndelsen, men det sidste års tid har det primært været mig, der sov hos hende.

Når hun skal sove om aftenen, er det mig, ...

Annonce

... der putter, og vi læser bog, og jeg sidder hos hende, og vi holder i hånd, til hun sover. Hun ved godt, jeg går, når hun er faldet i søvn. Alligevel vågner hun og henter hun mig kl. 02.30 (ret præcist) hver nat, og jeg følger hende tilbage og putter dynen om hende og sidder hos hende, til hun er faldet i søvn igen.

Tror du, det er en fase eller en reaktion på det nye? Vi flyttede for lidt over en måned siden, og hun reagerer typisk på bagkant. Sådan var det eksempelvis også med børnehavestart i sin tid. De første dage var sjove, og hun elskede alt det nye. Men efter nogle uger kom reaktionen, og hun blev rigtig ked af det, når vi afleverede.

Kan vi gøre noget, andet end at tale med hende om det?
Kombineret med lillebrors opvågninger er vi tvunget til at sove lidt på skift, og det vil vi selvfølgelig gerne ændre på.

Det skal også lige siges, at det er blevet mig, der fast putter storesøster, og far putter lillebror. Skal vi ændre på det?

Hun vil nemlig KUN have mig i løbet af natten, og det er ikke altid så praktisk. Men hun bliver meget ked af det, hvis far prøver at tage over, og derfor har vi føjet hende – også for ikke at risikere at vække lillebror.

Jeg håber, du kan hjælpe med gode råd.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin