Bedre søvn til 15 måneders baby - og forældre :-)

16. august 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Bedre søvn til 15 måneders baby - og forældre :-)

Kære Helen.

Jeg har med stor interesse læst din bog om børn og søvn, og jeg vil sige af hjertet tak for din både kærlige og faglige tilgang til livet med børn.

Vi har en dejlig søn, Angus, på 15 måneder. Og nu er vi nået til et punkt, hvor det er på tide at få justeret nogle ting i vores rytme så vi kan få en bedre nattesøvn.

Vi er så privilegerede at jeg stadig ammer Angus (da jeg arbejder som selvstændig). Efter Angus begyndte at gå, kom vi ind i en periode hvor han fik en aftenamning (ved 9/9.30-tiden) og derefter sov igennem indtil en tidlig morgen amning (klokken ca. 6). Men på det seneste, i begyndelsen i forbindelse med ømme gummer, er han igen kommet ind i en vane med at blive ammet op til 4 gange natten igennem. Det er der selvsagt ingen af os der holder til i længden.

Hans dagsrytme ser pt. således ud:

Kl. 8.00: Han vågner
Kl. 8.30: Morgengrød med banan / hjemmebagt brød med smør + vand
Kl. 11.00: Udskåret frugt / frugtmos + vand
Kl. 11.30: Bæres i bæresele indtil han falder i søvn, lægges til lur og sover 45 min-1½ time
Kl. 13.00: Frokost, rester fra gårsdagens aftensmad, evt. brød og ost, vand.
Eftermiddag: Lang gåtur i klapvogn, og ...

Annonce

... der ligger typisk en amning om eftermiddagen - hvis jeg arbejder, bliver han ammet ved 14.30-tiden
Kl. 16.30: Udskåret frugt eller brød med ost
Kl. 19.00: Aftensmad, evt. med frugt til dessert
Kl. 20.30: Putning med amning

Han falder således i søvn med amning, og om natten vågner han omtrent hver 2. til 3.time og vil ammes. Hvis jeg lader være med at amme ham, bliver han meget utilfreds, græder og er højlydt. Jeg har også forsøgt at amme ham en smule, og så tage ham af, men for det meste bliver han meget ked af det. Han sover sammen med os, og det er vigtigt for mig at vi kan fortsætte med at sove sammen, hvis det overhovedet er muligt.

Han har aldrig sovet meget om dagen, livet er simpelthen så spændende! Og som det ses ligger hans dagssøvn om formiddagen. På en "dårlig dag" sover han kun ½ time. Vi kan ikke få ham til at sove om eftermiddagen, det sker en sjælden gang imellem at han falder i søvn i bilen efter klokken 5, hvilken jo kun forstyrrer hans rytme.

Hvor mange amninger kan du anbefale for en 15-måneders baby?
Og hvor er det fornuftigt at lægge amningerne?

Jeg vil sætte stor pris på forslag til Angus' rytme.

På forhånd tak.

Angus´ mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor