Svar: Søvn og behov for middagslur?
27. juni 2018
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine spørgsmål :)
De fleste børn har brug for en middagslur helt op i 3 års alderen, og ofte vil det være sådan, at jo ældre barnet bliver, jo kortere bliver luren, og til sidst kan den så helt springes over. Det vil ofte også være sådan, at barnet nogle dage stadig har brug for sin lur og andre dage fint klarer at springe den over, og derfor er man nødt til at være lidt fleksibel i den overgang...
Jeres dreng er 2 år og 1 måned gammel, og børn i den alder vil normalt have glæde af stadig at få en lur midt på dagen. Det vil ofte være rart med det afbræk, som luren giver, og samtidig tilfører søvnen om dagen en masse godt for hans udvikling. De fleste børn vil have brug for ca. 13 timers søvn i døgnet i 2 års alderen, og det vil være bedre, at han f.eks. sover 1.5 time til middag og 11.5 time om natten, end at han sover alle 13 timer i løbet af natten. Det afbræk som middagsluren giver vil hjælpe ham til at bearbejde alle dagens oplevelser, det vil styrke hans immunforsvar, han vil udskille væksthormon osv. når han sover om dagen - det sker også om natten, men ikke på samme måde, og hvor dagssøvn kan reparere på en manglende nattesøvn, så er det omvendte desværre ikke tilfældet :)
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I og vuggestuen giver jeres dreng mulighed for at sove til middag. Nogle gange vil han så måske falde i søvn og netop have brug for sin lur, andre gange falder han ikke i søvn, men får trods alt slappet lidt af i kroppen og koblet lidt fra, før han så tages op og kan lege videre - men jeg synes, at han skal have muligheden for at sove. Hvis han slet ikke falder i søvn og bare virker frisk og parat til at lege og opleve, så må det naturligvis være sådan :)
Din dreng har stadig brug for sin middagslur hvis:
Han protesterer mod at sove, men falder alligevel i søvn og sover ofte en time eller mere.
Han vågner med højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt, pylret og mangler tydeligt overskud, som dagen skrider frem.
Han vågner af sig selv om morgenen, men virker uoplagt og ked af det eller småsur.
Han virker næsten hyperaktiv og har meget svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.
Han falder ofte i søvn, hvis I kører bil eller ser fjernsyn.
Han sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.
---------------
Din dreng kan ofte springe sin middagslur helt over hvis:
Han protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke i mørke i et køligt soveværelse.
Han er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt dagen igennem og bliver først pylret lige inden sengetid.
Han klarer skift i hverdagen – gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og mangle overskud.
Han er opmærksomt dagen igennem, vil rigtig gerne lære og bruger sig selv både motorisk og mentalt uden at mangle energi.
Han puttes let om aftenen og sover godt om natten.
Han sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og vågner også tidligt om morgenen.
Han vågner af sig selv om morgenen, tydeligt veludhvilet og parat til at starte dagen.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre i at vurdere, om din dreng er klar til at springe sin middagslur over eller stadig har brug for den :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske