Svar: Søvn og behov for middagslur?

27. juni 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit fine spørgsmål :)

De fleste børn har brug for en middagslur helt op i 3 års alderen, og ofte vil det være sådan, at jo ældre barnet bliver, jo kortere bliver luren, og til sidst kan den så helt springes over. Det vil ofte også være sådan, at barnet nogle dage stadig har brug for sin lur og andre dage fint klarer at springe den over, og derfor er man nødt til at være lidt fleksibel i den overgang...

Jeres dreng er 2 år og 1 måned gammel, og børn i den alder vil normalt have glæde af stadig at få en lur midt på dagen. Det vil ofte være rart med det afbræk, som luren giver, og samtidig tilfører søvnen om dagen en masse godt for hans udvikling. De fleste børn vil have brug for ca. 13 timers søvn i døgnet i 2 års alderen, og det vil være bedre, at han f.eks. sover 1.5 time til middag og 11.5 time om natten, end at han sover alle 13 timer i løbet af natten. Det afbræk som middagsluren giver vil hjælpe ham til at bearbejde alle dagens oplevelser, det vil styrke hans immunforsvar, han vil udskille væksthormon osv. når han sover om dagen - det sker også om natten, men ikke på samme måde, og hvor dagssøvn kan reparere på en manglende nattesøvn, så er det omvendte desværre ikke tilfældet :)

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I og vuggestuen giver jeres dreng mulighed for at sove til middag. Nogle gange vil han så måske falde i søvn og netop have brug for sin lur, andre gange falder han ikke i søvn, men får trods alt slappet lidt af i kroppen og koblet lidt fra, før han så tages op og kan lege videre - men jeg synes, at han skal have muligheden for at sove. Hvis han slet ikke falder i søvn og bare virker frisk og parat til ...

Annonce

... at lege og opleve, så må det naturligvis være sådan :)

Din dreng har stadig brug for sin middagslur hvis:

Han protesterer mod at sove, men falder alligevel i søvn og sover ofte en time eller mere.

Han vågner med højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt, pylret og mangler tydeligt overskud, som dagen skrider frem.

Han vågner af sig selv om morgenen, men virker uoplagt og ked af det eller småsur.

Han virker næsten hyperaktiv og har meget svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.

Han falder ofte i søvn, hvis I kører bil eller ser fjernsyn.

Han sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Din dreng kan ofte springe sin middagslur helt over hvis:

Han protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke i mørke i et køligt soveværelse.

Han er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt dagen igennem og bliver først pylret lige inden sengetid.

Han klarer skift i hverdagen – gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og mangle overskud.

Han er opmærksomt dagen igennem, vil rigtig gerne lære og bruger sig selv både motorisk og mentalt uden at mangle energi.

Han puttes let om aftenen og sover godt om natten.

Han sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og vågner også tidligt om morgenen.

Han vågner af sig selv om morgenen, tydeligt veludhvilet og parat til at starte dagen.

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre i at vurdere, om din dreng er klar til at springe sin middagslur over eller stadig har brug for den :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder