Svar: Vende rytme til mad inden lur
24. maj 2018
Alder:
1 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev - det er super fint, at du skriver tilbage og det er et godt spørgsmål :)
Der er lidt forskel på. om man ammer, eller om man giver flaske. Hvis man ammer, så vil barnet ofte have behov for lidt flere måltider i løbet af dagen, både hovedmåltider og tørstslukkere, og det betyder, at man ofte vil lægge til brystet, både når barnet vågner efter en lidt længere lur, og før barnet skal sove igen.
Sådan er det ikke helt, når man giver flaske. Selvom du skal tilbyde din dreng mælk efter behov og lade ham regulere sit behov selv, så han nogle gange spiser større mængder og andre gange måske netop drikker mindre, fordi han er tørstig, så vil han ofte spise med lidt længere intervaller, hvilket betyder, at han vil have behov for lidt færre flasker, end hvis han blev ammet. Og hos mange vil det i starten passe godt med en flaske, som ligger mellem de to lure - også fordi han i starten naturligt ikke vil kunne være vågen særlig længe af gangen.
Du skal regne med, at han vil have brug for at spise hver 3-4 time - tiden tælles fra du starter med at give ham flaske, og til han tilbydes en ny flaske. Det vil sige, at han skal have 6-8 flasker i døgnet. Hans døgnbehov vil være 170 ml pr kg han vejer med den alder han har. Jeg ved ikke, hvad han vejer, men hvis han f.eks. vejer 4800 gram så vil hans døgnbehov være godt 800 ml, og det betyder, at han skal drikke mellem 100-140 ml af hver flaske.
Hvis han har sovet en rigtig lang lur, så vil han naturligt være sulten/tørstig, når han vågner og vil her have behov for sin flaske med det samme han vågner - han vil vågne og med det samme virke søgende og vise behov for mælk. Men hvis han har sovet en kortere lur, så vil han ikke nødvendigvis behøve mælk med det samme, men kan i stedet komme op, lege og pludre lidt med dig, få skiftet ble osv. før han så viser behov for sin flaske og på den måde kan flasketidspunktet nærme sig næste puttetidspunkt.
I takt med at han bliver ældre og får længere og mere aktive vågenperioder, og stille og roligt får mere rytme, så vil du naturligt ofte kunne forsøge at skabe en rytme, hvor mælken indgår som en del af hans putteritual - måske i 2-3 måneders alderen - og stille og roligt arbejder tiden så for jer. I 4-6 måneders alderen vil han skulle begynde med lidt skemad og her vil det være sådan, at du med fordel kan give ham lidt skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbyde ham flaske, før han skal sove. På den måde sikrer du plads i maven til begge dele ego bruger netop flasken og mælken som en fast del af hans putteritual.
Lige nu skal du dog gøre det, som fungerer bedst for jer og stadig være ret fleksibel omkring hans behov - også hvis han nogle gange spiser større mængder og andre gange har behov for en tørstslukker. Fleksibiliteten skal være der, selvom han får flaske, men prøv at medtænke, at mælk før lur kan være en god idé, både i forhold til hans refluks og i forhold til hans rytme fremadrettet og se om du lige nu måske kan forsøge med en flaske der ligger nogenlunde midt imellem der hvor han vågner og der hvor han skal puttes igen... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske