Svar: Vugges i søvn

30. marts 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sao

Tak for dit brev, og velkommen tilbage :) Dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med lillesøster :)

Det er helt naturligt at jeres lille pige sover bedst i din favn. Når hun ligger hos dig, så kan hun mærke din varme, din vejrtrækning, høre dit hjerte slå og når du går rundt med hende, så bliver hun vugget - og det minder alt sammen om tiden i livmoderen. Derfor sover hun bedst hos dig og derfor oplever du, at det hjælper hende til lagt større ro, end hvis du putter hende i liften, slyngevugge, tremmeseng eller lignende. Din favn og nærhed er naturligt det mest trygge for hende.

Det er vigtigt, at du tilbyder hende brystet, når hun viser behov for det. Og du må meget gerne amme hende i søvn. Det er helt naturligt og helt okay, at hun falder i søvn med dit bryst i munden og helt tæt på dig - og derefter kan du så flytte hende fra dig.

Det kan være en god idé at svøbe hende - og faktisk f.eks. starte med at skifte hende, give hende ren ble og nattøj på, og så svøbe hende i et babysvøb og først derefter amme hende, hvorefter du så flytter hende fra dig ned hvor hun skal sove. Svøbet vil give hende fornemmelse af stadig at være holdt, men det vil være af stof og ikke dine arme og på den måde kan du hjælpe hende til at finde fysisk ro og føle sig omsluttet, så hun kan slappe helt af og overgive sig til søvnen. Der findes en efterhånden gammel bog af Kirsten Selling, som hedder "Svøb dit barn". De har den sandsynligvis på biblioteket.

Slyngevuggen er også rigtig fint, her kan jeres datter blive puttet og have fornemmelse af at ligge i en lille hule, hvilket også vil gøre at hun føler sig omsluttet og skærmes for lys og lyd. Det kan igen minde om at ligge i livmoderen og du har mulighed for at bevæge og vugge hende lidt og på den måde lulle hende ind i søvnen.

Nogle børn har glæde af bestemte beroligende lyde og det som kaldes hvid støj. Hvid støj er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Det minder lidt om når du står med din datter i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver du her en hvid lyd eller hvid støj. Der findes apps som du kan downloade og du kan faktisk også købe bamser med hvid lyd. Man kan også købe bamser der kan afspille hjertelyd, livmoderlyd og som kan give genkendelighed og ro, selvom lillepigen ligger på afstand af dig :)

Det lyder som om at amningen fungerer godt? Hvis hun spiser godt hos dig og du har fornemmelsen af at hun får hvad hun har behov for, du har masser af mælk og hun tager rigtig fint på osv. så må du gerne forsøge med en sut. Sutten skal gives som afslutning på amning og hjælpe hende med at finde roen og overgive sig til søvnen. Det vil sige, at du kan ...

Annonce

... skifte hende, svøbe hende, amme hende, prøve at få hende til at bøvse og så give hende en sut, hvorefter du så flytter hende fra dig. På den måde vil hun stadig have fornemmelsen af at have noget i munden, og det at sutte hjælper mælken igennem systemet og giver ro i maven. Når hun så efter ca 20-30 minutter vågner op og måske virker søgende, så må du her prøve at vurdere, om det er en bøvs, som hun skal af med eller om hun har brug for sutten i munden igen (hvis den er faldet ud) og så med netop sutten og dine hænder lulle hende videre ind i søvnen.

Jeg forstår godt, at du ikke ønsker, at hun skal græde sig i søvn - og det skal hun som udgangspunkt heller ikke. Derfor er det godt, hvis du kan amme hende og lade hende falde i søvn med brystet og efterfølgende lægge hende fra dig. Men hun kan naturligvis godt græde - alle børn græder og gråd er en måde at fortælle dig, at hun har brug for din hjælp. Og her skal du vurdere gråden fordi gråd betyder noget forskelligt. Når man ikke er ældre end din datter, så græder hun f.eks. fordi hun er sulten/tørstig, hun græder fordi hun er træt og har svært ved at koble fra og sove, hun græder, fordi hun har brug for at du tager hende op, holder hende og beroliger hende, hun græder fordi hun har ondt eller føler ubehag... hun kan godt græde kortvarigt, når hun er træt, men hun skal ikke græde i længere tid, så skal du tage hende op og netop hjælpe hende til ro med din fysiske kontakt, nærhed og dit bryst :)

Det er her en god idé, at du f.eks. sætter dig med hende i gyngstolen, holder hende tæt hos dig og vugger hende ved at gynge lidt i stolen (dejligt at I har en sådan). Det er også en god idé at du nogle gange sætter dig med hende i sofaen og blot holder hende i favnen, beroliger hende med din krop, hænder, stemme osv. og evt. forsøger at lade hende finde roen på din brystkasse. Du må også gerne lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Naturligvis kan det være nødvendigt nogle gange at gå lidt rundt med hende - og det er naturligvis helt okay, men prøv om du kan undgå at komme ind i en rutine, hvor du hver gang hun skal sove skal gå rundt eller hoppe med hende :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om gråd og trøst", som jeg tænker kan hjælpe dig lidt videre og give lidt indblik i hvordan du kan skelne gråd fra hinanden. For selvom storebror har grædt meget, så er situationen med lillesøster naturligt en anden og hendes gråd behøver ikke betyde det samme :)

I takt med at hun bliver ældre, så vil du naturligt kunne skabe mere rytme og rutiner, det kommer hen af vejen. Lige nu er det vigtigste at mælk indgår som en del af hendes putteritual, gerne sammen med svøb og sut :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie igen - og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg