Amning, flaske og natteroderi

30. marts 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning, flaske og natteroderi

Hej Helen

Jeg har nogle spørgsmål omkring amning, flaske og natteroderi.

Vores datter er nu 19 uger gammel. Hun er glad og trives fint. Jeg ammer hende og supplerer med 4 flasker af 190 ml i løbet af dagen. Hun vejer ca. 7 kg.

Vi har i flere uger nu haft et værre natteroderi med meget amning og vågne perioder og urolig søvn. Før ammede jeg 2-3 gange om natten og næsten på klokkeslæt. Hun sov ca 5 timer inden første amning. Så spiste hun i en time. Så sov hun et par timer igen og så en amning på en halv time.

Nu har jeg ikke tal på hvor mange gange jeg ammer. For på et tidspunkt om natten opgiver jeg at sidde op og lægger mig i stedet og ammer, og så ammer jeg derudaf :-) At lægge ned og amme gør, at jeg kan sove lidt uden at få hold i nakken, men det giver hende en uroligere søvn. Det er som om hun sluger mere luft og det tricker hendes refluks i den stilling. Og så ender jeg med at gå rundt med hende i de tidlige morgentimer for at hun ikke skal stå op kl 5.
Hendes amninger er lange. Gerne op til en time. Både når jeg sidder eller ligger.

At hun har en urolig periode, kan jo skyldes mange ting. Hun har været forkølet on/off. Måske en tand er på vej. Måske er det alderen og et udviklingsspring.

Måske ville det være godt, hvis hun kunne tage en sut, men jeg øver og øver. Hun bliver irriteret, når jeg prøver at putte den i munden. Det er som om, hun bliver kvalm og ikke kan få rigtig om den.

Men måske kunne det også være fordi hun mangler mælk eller? Her kunne jeg godt bruge ...

Annonce

... din hjælp.

Hendes rytme ser sådan her ud:

6.00/6.30: Vågner og ammes

8.00: Ammes og supplerer med flaske. Puttes til lur.

10.00/10.30: Vågner og ammes.

12.00/12.30: Ammes og supplerer med flaske. Puttes til lur.

15.00: Vågner og ammes

17.00: Ammes og supplerer med flaske. Puttes til sidste lur. Sover 30-60 min.

19.00: Ammes eller flaske

20.30-21.00: Ammes eller flaske.

Mange amninger om natten.

Nogle gange giver jeg flaske midt på aftenen. Andre gange ved puttetid. Der prøver jeg mig lidt frem i forhold til putningen. Altså hvornår det er bedst at give den sidste flaske. Det har jeg skrevet om i et andet brev.

Jeg har ingen anelse om hvor meget hun får hos mig. Jeg kan amme fra begge bryster og så kan hun stadig tage 190 ml mme bagefter.

Vil det hjælpe på uroen, hvis vi gav hende en drømmeflaske?

Vil det hjælpe med mere flaske i løbet af dagen?

Vil det hjælpe på uroen, hvis jeg stoppede amningen og gav ren flaske?

Jeg vil gerne amme, men jeg tror mest hun hyggespiser hos mig og bruger mig som sut. Jeg vil så gerne bruge amningen som en del af et putteritual, men det fungerer ikke.

I tilfælde af jeg gerne vil stoppe amningen, hvordan gør man så det?
Hvor mange flasker skal hun så have i døgnet? Skal hun stadig have før og efter lur?
Hvor mange flasker skal hun have om natten?

Jeg har læst et sted, at flaskebørn skal i gang med mad før end ammebørn. Hvordan kan det være?

Håber du kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Mor til tre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet