Svar: 15 mdr. pige græder om natten

1. november 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære taknemmelige mor

Tak for dit brev :) Og hvor er det dejligt at høre, at det fungerer så godt med putningen nu, og at far har kunne tage over. Det lyder som en god fordeling - at far tager over om aftenen og mor står tidligt op :)

Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter vågner op fordi hun drømmer og bliver vækket af drømme og tanker... og det lyder også som om, at hun faktisk ikke er rigtig vågen. Hun kan sagtens sætte sig op i søvne, og det at hun bliver irriteret over jeres sang, og hvis I forsøger at snakke for meget med hende, lyder naturligt til at hænge sammen med at hun faktisk ikke er rigtig vågen.

I kan prøve nogle gange at trække tiden lidt, og se om hun derved selv kan finde roen, finde ud af at lægge sig ned og komme videre i søvnen. Men hvis hun vågner for meget op og hendes vågenperioder dermed forlænges, så er det bedre, at I er der med det samme og får hende lagt ned, så hun ikke vænnes til at skulle vågne om aftenen og natten...

Det lyder rigtig fint, at I forsøger at tale hende til ro med jeres stemme og et stille sshh, det er vigtigt, at I ikke taler for meget, da I så kan blive en del af hendes drøm og det kan irritere hende ekstra. Ofte vil det være rigtig godt blot at hjælpe hende ned at ligge, putte dynen om hende, kærtegne lidt osv. uden for meget snak eller aktivitet.

Jeg ved ikke om I giver hende sut, men I skal medtænke, om I feks. giver hende sut hver gang hun vågner, for så kan det være med til at forstærke hendes opvågninger og give urolig søvn.. prøv derfor at hjælpe hende videre uden sut.

I kan prøve at introducere en puttebamse, slaskedukke eller lignende. Den skal følge hende hele dagen igennem, være en fast del af hverdagen - være der, når hun sover sine dagslure, når hun er hjemme eller passes ude, når hun er ked af det, når I kører i bilen, i barnevognen osv. Så den bliver en fast følgesvend for hende, og så måske kan give hende trygheden og roen om natten og på sigt fungere som substitut for jer, så hun kan berolige sig med den og I kan være i soveværelset... De fleste børn er mellem 12-18 ...

Annonce

... måneder, når de begynder at bruge en sådan substitut bevidst, så det vil være oplagt at introducere og arbejde på dette fast nu :)

Så kan det også nogle gange være en god idé, hvis far kan tale dagen igennem med hende om aftenen, før hun falder i søvn. Det er fint at far læser historie som nu, men nogle gange kan det være en god idé at tale om dagens oplevelser, for at få bearbejdet noget af alt det som er sket. Det kan gøre at hendes tankemylder bliver mindre, at hendes drømmeaktivitet bliver mindre - og at hendes opvågninger derfor bliver færre...

At tale om dagen kan f.eks. være at sige: "I morges da vi stod op, så fik du havregrød - ummm, det smager godt", "så væltede mælken, og der løb mælk ud på bordet", "så kørte vi til svømning, det er så dejligt at svømme", "så faldt du og slog dig, Av det gjorde ondt, men så pustede mor på det, og det blev godt igen" eller lignende. Så I på den måde hjælper hende med at få bearbejdet lidt af alle dagens oplevelser, både de sjove og dem som måske har været lidt svære... I takt med at hun bliver ældre vil hun naturligt have mere og mere glæde af dette, hun er jo stadig ikke så gammel, men det kan være et forsøg værd :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke vågner fordi hun har ondt - det kan være tænder der bryder frem eller det kan være ørerne, som giver problemer. Hvis hun har væske i mellemøret så vil hun ofte godt kunne falde i søvn, men når hun har ligget ned lidt, så stiger trykket i ørerne og så gør det ondt. Når hun så sætter sig op, så falder trykket og smerten bliver mindre, og hun kan lægges ned og sove lidt igen, og når hun så har ligget ned lidt, så stiger trykket og mønsteret gentager sig...

Med hensyn til at finde ud af at trille om på siden selv og sove videre, så prøv om I kan give hende et lille puf, som hjælper hende, men så hun selv finder ud af at trille. Sørg også for at hun om dagen triller og tumler så meget som muligt - jo bedre hun er til det om dagen, jo bedre vil hun også kunne det i søvne.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie