15 mdr. pige græder om natten

1. november 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

15 mdr. pige græder om natten

Hej Helen,

Så er jeg tilbage med et nyt spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med. Vi har ved hjælp af dine råd fået vores datter til at sove i egen seng, på eget værelse helt uden dårlige søvnassociationer. Skønt!

Vi har et pitturitual, der fungerer rigtig godt. Selve putningen står min kæreste for. Jeg ammer i stuen og vinker godnat herfra. Når de sidder og læser bog på hendes værelse som det sidste, er hun tit træt, lukker bogen og hopper selv ned fra skødet. Så putter han hende i sengen og synger for hende. Hun maser tit rundt for at finde den rigtige sovestilling, men det tager oftest 5 min. Helt uden gråd eller problemer. Så venter han ca. 10 min før han går. Hun sover tit fra kl. 19.15

Problemet er, at hun vågner ofte (4-12 gange) hver nat. Grædende. Hun falder til ro så snart vi går ind til hende. Men bliver tit vred hvis vi synger den sang, som hun ellers reagerer super positivt på om dagen, når hun skal sove i barnevognen og om aftenen, når hun puttes. Derfor taler vi til hende med rolig stemme og bruger shh i stedet. Ofte falder hun meget hurtigt i søvn igen - dog efter ret højlydt protest. Hun går dog ikke ud af sengen. Sidder bare op og græder. Læner sig ud mod os i starten indtil hun er faldet til ro ...

Annonce

... og kan lægges ned.

Mit spørgsmål er, om det er normalt, at en pige på snart 15 mdr. vågner så mange gange i løbet af natten? Jeg kan ikke se, hvordan vi kan fjerne flere "dårlige vaner", da der kun er sang og rolig shh tilbage. Jeg er igen tilbage på sofaen om natten for ikke at få så afbrudt søvn, men det er hårdt for ryggen og ikke mindst trist for parforholdsfølelsen.

Ella er en lille lærke, der står op kl. ca. 5-6, så der tager jeg hende tit, hvorefter min kæreste går i seng og sover videre nogle timer. Hun sover stadig 2 lure, da hun er træt allerede kl. 8 og igen kl. 14ish. Det fungerer fint bortset fra, at der ikke er ret meget rutine. Nogle dage ligger lurene anderledes, fordi hun er stået op før eller senere. Så kan ikke rigtig planlægge nogen aktiviteter.

Desuden vågner hun også når hun sover i barnevognen udenfor. Det er stort fremskridt, at hun sover imens vognen står stille. Og nu sover hun ca. 45 min inden hun vågner. Herefter går jeg med hende i 3-5 min og så sover hun gerne 30-40 min ekstra, hvorefter hun er frisk. Hvis vi gerne vil lære hende at "rulle om på den anden side" og sove videre selv, hvordan gør vi så det bedst muligt? Uden at hun føler sig forladt! :)

Med venlig hilsen
Den taknemmelige mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to