Svar: Hjælp. Min datter er blevet bange for at gå på potte
11. maj 2020
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er min erfaring, at mange børn i 2 års alderen pludselig får problemer med forstoppelse, og der sker ofte det, som du så præcist beskriver, det begynder at holde afføringen tilbage, det gør rigtigt ondt, de kan ryste over hele kroppen, græder og krummer sig sammen osv. når de skal af med deres afføring.
Jeg har engang talt med en mave-tarm-læge, som fortalte at der sker nogle fysiologiske ændringer i mave-tarm-systemet i 2 års alderen, og at tendensen til forstoppelse hang sammen med dette. Derudover fortalte han, at mange børn i den alder har problemer med rifter ved endetarmen, hvilket svier og gør ondt - og derfor gør, at de holder sig ekstra meget, ligesom en del børn også har det, som kaldes en perianal streptokokinfektion - alt sammen med til at gøre, at de holder sig, hvorved afføringen bliver hårdere og sværere at komme af med, og så er man inde i en rigtig dum cirkel.
Det er rigtig godt, at du har givet din datter movicol, som sikrer, at afføringen bliver blødere og lettere for hende at komme af med. Det er også vigtigt at du forsøger at sammensætte hendes kost, så den kan gøre afføringen så lind som muligt - hun skal naturligt ikke have tynd mave, men det er vigtigt, at hun flere gange i træk oplever, at afføringen kommer let ud og ikke gør ondt at komme af med, så hun på den måde igen får tiltro til, at det her kan hun godt klare, det er ikke farligt :)
Det samme i forhold til at tisse, det sidder lige nu naturligt i hende, at det har gjort ondt, og det kan hun ikke lige glemme. Sørg for at hun får rigeligt med væske, så hun "renser" urinvejene og også er nødt til at tisse.. og igen oplever at det ikke gør ondt mere og er okay og ikke farligt. Tænd evt. for vandhanen, når hun skal tisse, så hun hører vandet løbe og har lidt fokus på dette og ikke så meget på selve det at tisse :)
Sørg for at vaske hende godt forneden, brug evt. en intimsæbe og smør med lidt creme, salve osv. efter behov, så du sikrer dig, at hun ikke er rød, at der ikke er noget som svier og gør ondt.
Og så er det en rigtig god idé, hvis du kan holde om hende, når hun skal af med afføringen og skal tisse - og det vil måske være en idé for jer at introducere et børne toiletsæde, så hun nu sidder på et rigtigt toilet i stedet for på potten. Du kan sætte dig foran hende, hun kan støtte med sine ben på dine lår, og du kan holde om hende, guide hende til at rokke lidt frem og tilbage, forsøge at presse afføringen ud osv. imens du er der. Så hun mærker, at du hjælper hende, at du er der for hende, forstår at det er svært, men samtidig holder fast i, at det kan hun godt sammen med dig.. og så hun efter et par gange oplever, at det går okay igen :)
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske