Svar: Hjælp. Min datter er blevet bange for at gå på potte

11. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Pia

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er min erfaring, at mange børn i 2 års alderen pludselig får problemer med forstoppelse, og der sker ofte det, som du så præcist beskriver, det begynder at holde afføringen tilbage, det gør rigtigt ondt, de kan ryste over hele kroppen, græder og krummer sig sammen osv. når de skal af med deres afføring.

Jeg har engang talt med en mave-tarm-læge, som fortalte at der sker nogle fysiologiske ændringer i mave-tarm-systemet i 2 års alderen, og at tendensen til forstoppelse hang sammen med dette. Derudover fortalte han, at mange børn i den alder har problemer med rifter ved endetarmen, hvilket svier og gør ondt - og derfor gør, at de holder sig ekstra meget, ligesom en del børn også har det, som kaldes en perianal streptokokinfektion - alt sammen med til at gøre, at de holder sig, hvorved afføringen bliver hårdere og sværere at komme af med, og så er man inde i en rigtig dum cirkel.

Det er rigtig godt, at du har givet din datter movicol, som sikrer, at afføringen bliver blødere og lettere for hende at komme af med. Det er også vigtigt at du forsøger at sammensætte hendes kost, så den kan gøre afføringen så lind som muligt - hun skal naturligt ikke have tynd mave, men det er vigtigt, at hun flere gange i træk oplever, at afføringen kommer let ud og ikke gør ondt at komme af med, så hun på den måde igen får ...

Annonce

... tiltro til, at det her kan hun godt klare, det er ikke farligt :)

Det samme i forhold til at tisse, det sidder lige nu naturligt i hende, at det har gjort ondt, og det kan hun ikke lige glemme. Sørg for at hun får rigeligt med væske, så hun "renser" urinvejene og også er nødt til at tisse.. og igen oplever at det ikke gør ondt mere og er okay og ikke farligt. Tænd evt. for vandhanen, når hun skal tisse, så hun hører vandet løbe og har lidt fokus på dette og ikke så meget på selve det at tisse :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sørg for at vaske hende godt forneden, brug evt. en intimsæbe og smør med lidt creme, salve osv. efter behov, så du sikrer dig, at hun ikke er rød, at der ikke er noget som svier og gør ondt.

Og så er det en rigtig god idé, hvis du kan holde om hende, når hun skal af med afføringen og skal tisse - og det vil måske være en idé for jer at introducere et børne toiletsæde, så hun nu sidder på et rigtigt toilet i stedet for på potten. Du kan sætte dig foran hende, hun kan støtte med sine ben på dine lår, og du kan holde om hende, guide hende til at rokke lidt frem og tilbage, forsøge at presse afføringen ud osv. imens du er der. Så hun mærker, at du hjælper hende, at du er der for hende, forstår at det er svært, men samtidig holder fast i, at det kan hun godt sammen med dig.. og så hun efter et par gange oplever, at det går okay igen :)

Rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far