Hjælp. Min datter er blevet bange for at gå på potte

11. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Hjælp. Min datter er blevet bange for at gå på potte

Kære Helen

Jeg har virkelig brug for dit råd..

Jeg er helt fortvivlet.

Min datter på 2,4 måneder har været helt renlig siden hun var 19 måneder - ved godt det lyder skørt, men det har været helt naturligt, og hun er ikke blevet presset til noget. Det har ingen betydning for mig, hvornår hun blev renlig.

Det var faktisk vuggenstue, der sagde, at hun tissede og lavede lort på toilet hos dem, de mente hun havde styr på det. Vi tog bleen af og hun har på de sidste 9 måneder haft 4 tisse uheld - det er det. Hun bruger heller ikke ble om natten, og har aldrig haft uheld der.

Altså har det været det mest ukomplicerede i verden at ha en lille renlig pige, og hun har storhygget sig på potten.

Nå men.... for 6 uger siden havde hun så hård mave, og havde ondt da hun skulle lave lort - det stod på over 4 dage og jeg talte med lægen og begyndte på movicol - det gør at hun ikke kan holde sig flere dage, men hun prøver, og det er så ubehageligt at se på, hvordan hun kan trippe rundt i timevis inden hun giver sig..... når så hun sætter sig på potten, er hun anspændt og vil kramme, hun vil ikke presse, men ...

Annonce

... venter til det kommer af sig selv, når så det er sket, så er hun helt lettet og glad igen. Det bliver ikke bedre og har været sådan i 6 uger nu.

Vi prøver at tage det helt roligt og ikke ha fokus på det, og bare sige til hende mens hun sidder på potten, at det nok skal gå, mens vi krammer.
Nu for en uge siden fik hun så blærebetændelse, og havde meget ondt når hun tissede. Hun er hun færdig med antibiotika, og hendes urin er ren, men hun siger stadig av når hun skal tisse og er nu også bange for at tisse og holder sig og holder sig...

Min fornemmelse er, at hun ikke længere har ondt når hun tisser, men at hun sidder fast i det psykisk efter, at hun havde ondt i flere dage.

Hvad skal jeg gøre for at hjælpe hende? Det piner mit moderhjerte. Og jeg er nervøs for at det kan blive kronisk..

Tak for din tid. Jeg bliver taknemmelig for dit svar.

Ps hun er ellers en glad pige som er alderssvarende med et meget godt sprog og en livlig og glad fantasi.

Den sidste måned, leger hun konstant at alle hendes fantasidyr skider og tisser over det hele, og det griner vi af sammen.

Bedste hilsner
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder