Brev:
Hjælp. Min datter er blevet bange for at gå på potte
11. maj 2020
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hjælp. Min datter er blevet bange for at gå på potte
Kære Helen
Jeg har virkelig brug for dit råd..
Jeg er helt fortvivlet.
Min datter på 2,4 måneder har været helt renlig siden hun var 19 måneder - ved godt det lyder skørt, men det har været helt naturligt, og hun er ikke blevet presset til noget. Det har ingen betydning for mig, hvornår hun blev renlig.
Det var faktisk vuggenstue, der sagde, at hun tissede og lavede lort på toilet hos dem, de mente hun havde styr på det. Vi tog bleen af og hun har på de sidste 9 måneder haft 4 tisse uheld - det er det. Hun bruger heller ikke ble om natten, og har aldrig haft uheld der.
Altså har det været det mest ukomplicerede i verden at ha en lille renlig pige, og hun har storhygget sig på potten.
Nå men.... for 6 uger siden havde hun så hård mave, og havde ondt da hun skulle lave lort - det stod på over 4 dage og jeg talte med lægen og begyndte på movicol - det gør at hun ikke kan holde sig flere dage, men hun prøver, og det er så ubehageligt at se på, hvordan hun kan trippe rundt i timevis inden hun giver sig..... når så hun sætter sig på potten, er hun anspændt og vil kramme, hun vil ikke presse, men venter til det kommer af sig selv, når så det er sket, så er hun helt lettet og glad igen. Det bliver ikke bedre og har været sådan i 6 uger nu.
Vi prøver at tage det helt roligt og ikke ha fokus på det, og bare sige til hende mens hun sidder på potten, at det nok skal gå, mens vi krammer.
Nu for en uge siden fik hun så blærebetændelse, og havde meget ondt når hun tissede. Hun er hun færdig med antibiotika, og hendes urin er ren, men hun siger stadig av når hun skal tisse og er nu også bange for at tisse og holder sig og holder sig...
Min fornemmelse er, at hun ikke længere har ondt når hun tisser, men at hun sidder fast i det psykisk efter, at hun havde ondt i flere dage.
Hvad skal jeg gøre for at hjælpe hende? Det piner mit moderhjerte. Og jeg er nervøs for at det kan blive kronisk..
Tak for din tid. Jeg bliver taknemmelig for dit svar.
Ps hun er ellers en glad pige som er alderssvarende med et meget godt sprog og en livlig og glad fantasi.
Den sidste måned, leger hun konstant at alle hendes fantasidyr skider og tisser over det hele, og det griner vi af sammen.
Bedste hilsner
Pia