Svar: Konflikt omkring toiletbesøg

6. april 2020

Kategori:
Alder:
5 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Marie

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Det lyder som om, at jeres dreng egentlig fint klarer sig uden ble i løbet af dagen, og når han ikke går ud at tisse om morgenen, eller når du om dagen beder ham om det, så er det sandsynligvis, fordi han ikke føler tissetrang...

Du skriver, at det kan tage en time at få ham til at tabe bleen af for derefter at gå ud at tisse, og du skriver også, at I har forsøgt med belønning, faste tissetider, ikke tale om det med ham, ur med alarm osv. Men intet hjælper.. Og jeg får lidt på fornemmelsen, at han er rigtig træt af at høre om, at han skal huske toilettet og derfor ikke længere hører, hvad I siger.

Hvordan kommunikerer I normalt sammen? Giver han ofte udtryk for, at du eller far f.eks. bestemmer det hele? Børn i 5 års alderen kan godt have en følelse af, at de voksne bestemmer alt, og at de selv intet bestemmer - og de har i den alder naturligt behov for at føle, at de også bestemmer over deres liv, og hvad de skal... Han vil gerne bestemme selv, og herunder også selv bestemme, hvornår han skal tage sin ble af eller gå på toilettet...

Jeg tænker derfor, at udfordringerne med at smide bleen hjemme og f.eks. gå på toilettet om morgenen handler mere om hans behov for at føle sig inddraget og have medbestemmelse, end det handler om, at han ikke er renlighedsparat. Derfor kan det være en god idé, at I er opmærksomme på at inddrage ham, give ham små roller, ting som han skal sørge for og også meget gerne sige direkte til ham "vil du bestemme om...?" eller "det bestemmer du", så han direkte hører, hvor hans mening tæller.

Det vil også være en god idé, at du taler med ham om, at det er vigtigt, at han går på toilettet, og at du vil hjælpe ham med at huske det. Du skal dog ikke minde ham om det hele tiden, for så vil han naturligt reagere negativt, men det vil være rigtig godt, hvis du f.eks. kan sige "husk lige at gå på toilettet" f.eks. når han står op, før han løber ud at lege, i forbindelse med ...

Annonce

... måltiderne osv. Så du giver ham en lille reminder, men på en måde, hvor du også signalerer, at det har du helt tiltro til, at han kan klare selv.

Med den alder han har, kan det være en god idé at læse bøger om kroppen, og om hvordan kroppen fungerer. Det kan være en god idé at læse om mad vi spiser og madens tur igennem kroppen, om behov for energi, så vi kan lege, spille bold.. om vigtigheden i at gå i bad, vaske hænder, børste tænder - og gå på toilettet - så du på en måde taler lidt til hans intellekt og lysten til at tage vare på sig selv og sin krop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved fra dit tidligere brev, at I har fået en lillebror, og du skal naturligvis også være opmærksom på, om storebrors vægring mod toilettet, og de konflikter I får omkring det, skyldes at han ved at han på denne måde får jeres fulde opmærksomhed. Han kan godt have behov for at I ser ham, er der for ham, prioriterer ham og derfor reagerer med ikke at være helt renlig. Han kan også føle, at det er bedre at være lille - og netop det at bibeholde bleen er en måde at blive ved med at være lille på... og her er det vigtigt, at I sætter ord på, hvad der gør ham til noget særligt. Ikke på en måde som nedgør ham - det er vigtigt ikke at sige f.eks. "hvorfor kan du ikke finde ud af at gå på toilettet" eller sammenligne ham "du er jo ikke en baby ligesom lillebror". Men have fokus på, hvad det er han kan og hvorfor ingen kan tage hans plads. Han er den dejligste 5årige i hele verden - og med den følelse i sig vil han måske begynde at gå på toilettet...

Med hensyn til renlighed om natten, så er det helt naturligt, at han bliver renlig om dagen først, og det er meget vigtigt, at I lader ham bibeholde sin natble. Natbleen kan først smides, når han gennem flere uger har haft en helt tør ble om morgenen. Så længe hans ble om morgenen stadig er våd, så skal han have den på. Lige nu er det rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham med at komme på toilettet om dagen og han kan blive fortrolig med dette og så må I se, hvordan det så går om natten :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!