Brev:
5 uger - amning, søvn og gråd
6. april 2020
Alder:
1 mdr.
5 uger - amning, søvn og gråd
Kære Helen,
Det gik ikke lang tid før et nyt spørgsmål dukket op. Og det kan nok ses som en fortsættelse på mine sidste spørgsmål angående søvn og amning.
Amningen og søvnen blev umiddelbart bedre; vores datter tømte brystet ved hver amning, sov længere strækker ad gangen. Og hun kan sove selv i slyngevugge. Vi har nu været ved sundhedsplejerske, som mistænkte at vi har overfodret vores datter ved at lægge hende til for hyppigt og at hun derfor har taget lidt rigelig på i vægt, og hun mente dette nok var en bidragende faktor til maveknib. Hun anbefalet derfor amning hver 3. time, og sut. Det har til tider været hårdt, men mesteparten af tiden, har 3 timer passet med vores datters behov. Det er simpelthen vi som har tolket hendes signaler forkert.
Dette fungeret i nogle dage, indtil i går. Efter amning kl. 12, fik hun ondt i maven, og kunne slet ikke falde til ro. Hun skreg og græd til og fra indtil kl. 23, kun afbrudt af amning og søvn. Som du sagde, vi holdt os til et par måder at trøste på, og efter 20-30 minutter faldt hun til ro og sovnet. Dog vågnet hun igen efter kort tid (ikke af sult), og var fortsat ulykkelig. Dette gentog sig gennem hele eftermiddagen og aftenen. I nat har jeg holdt hende ved det mindste tegn til opvågning, dette for at undgå yderligere træthed.
Hun vågnet i dag, grædende, mulig med maveknib. Ammet i 6 minutter, skiftet og svøbt og ammet i yderligere 5 minutter. Helt rolig efter amningen. Totalt var hun vågen i 40 minutter. Hun faldt initialt i søvn, men vågnet efter 10 minutter, helt ulykkelig og utrøstelig. Efter 2 timer med hurtige skift mellem skrig og græd, gabe og kortvarig ro, la jeg hende til brystet. Her diet hun i 3 minutter, jeg svøbte hende, holdt hende tæt indtil mig og hun faldt i søvn. Nu har hun sovet i 2.5 timer.
Så er vi her. Jeg er nervøs for når hun vågner, mon det vil ske igen? Har du nogle bud på hvad dette kan være? Og i så fald, hvad man kan gøre ved det? Jeg føler jeg slet ikke slår til som mor, vores datter virker ulykkelig og det gør mig så ked af det. Jeg vil så inderlig gerne hjælpe hende, men synes det er svært at finde vej i denne jungle.
Håber du kan hjælpe mig igen.
Venlig hilsen
E