Svar: Vil kun tisse på toilettet

5. august 2013

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære førstegangsforældre

Tak for jeres brev :)

Det lyder som om at jeres datter er kommet rigtig fint i gang med renlighedstræningen og det går rigtig fint, når hun skal tisse. Det har også været okay med afføring, men hun har sandsynligvis have lidt tendens til hård mave eller har måske haft en lille rift eller lignende og det har gjort ondt. Det har givet hende en idé om at det at skulle have afføring er ubehageligt og følelsen af at "det sidder fast", fordi det gør ondt at skulle presse - og det har, som du selv nævner, nok gjort hende lidt utryg ved det hele.

Det er derfor rigtig godt, at du har forsøgt at være der sammen med hende, holde hende i hånden og berolige hende - og igen, det har virket nogle gange, men virker desværre ikke mere.

Det er også rigtig godt, at I ikke har gjort et meget stort nummer ud af det, men har ladet hende få ble på, når det er nødvendigt, så hun ikke bliver bange for det - ligesom det er rigtig fint at I taler naturligt om det, læser bøger, kigger på hundelorte osv. Så alt er så naturligt som muligt.

Jeg tænker at I skal sørge for at holde jeres datters mave igang så godt som muligt. Hendes afføring må gerne være blød. Hun skal naturligvis ikke have tynd mave og skal kunne holde sig, men afføringen må godt være så blød, at hun ved at presse ganske lidt får afføringen ud. Når hun tisser, så kan I derfor opfordre hende til at "prutte", fordi hun så presser og måske kan der komme lidt afføring i toilettet eller lidt på papiret, når I tørrer hende, så hun får en oplevelse af at det er okay, at hun godt kan og at det ikke er svært eller farligt.

Maven kan holdes igang med svesker, ...

Annonce

... krydret mad - f.eks. retter med sovs, som boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf og lignende. I kan også give hende frugtgrød med mælk eller lidt mere frisk frugt og bær end hun normalt får. Giv hende også gerne svesker. Koldskål vil hos nogle sætte gang i maven og det kan også forsøges - og så naturligvis også masser af væske.

I kan også overveje om hun i en periode vil have brug for lidt afføringsmiddel. Det kan være laktulose, som hun skal drikke. I kan her forklare hende at det hjælper, så afføringen ikke sidder fast. I kan altså på en meget håndgribelig måde give en løsning på det problem hun selv siger er årsagen - forklare at hun jo nu skal lave på toilettet, at I ved at det er svært for hende, fordi afføringen sidder fast og at hun derfor skal drikke miksturen, så hun kan gå på toilettet. Det kan hjælpe hende, fordi de faktisk virker, men det kan også hjælpe hende til at komme over den mentale barriere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så vil jeg også anbefale jer, at hvis hun får ble på at I så kræver at hun sidder på toilettet imens. Hun skal ikke gå om bag sofaen eller et andet sted og lave i bleen - hvis hun skal lave i bleen, så foregår det på toilettet, ligesom hvis hun ikke havde ble på. Når hun har gjort det nogle gange, så vil det ofte blive lettere at bede hende prøve uden ble.

Og til sidst kan det også være en idé at prøve med lidt belønning. At hun får en lille vingummi, en chokoladeknap, eller måske et klistermærke på et stykke papir, hver gang hun laver afføring på toilettet. Og når papiret er fyldt med stjerner, så udløser det noget hun rigtig gerne vil :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to