Vil kun tisse på toilettet

5. august 2013

Kategori:
Alder:
3 år

Vil kun tisse på toilettet

Kære Helen

Vores datter, som netop er fyldt 3 år, har smidt bleen nu i sommerferien. Der har været ganske få uheld, og hun klarer fint at være renlig med vores påmindelser om, at nu skal vi ud og tisse, hvis der går for lang tid mellem, at hun selv siger til. Hun kan sommetider sige, at hun ikke skal tisse, når hun f.eks. hellere vil lege, men hun kan næsten altid tisse lidt, når vi fastholder, at hun bare skal prøve.
Hun har stadig ble på, når hun sover.

I forhold til afføring er det en anden sag. Hun er helt bevidst om, hvornår det er på vej og kommer og fortæller: "Jeg skal lave lort". Vi går så ud på toilettet, hvor hun er med på at skulle sidde på toilettet. Efter få sekunder vrider hun sig lidt og siger, at hun ikke skal alligevel, og at hun hellere vil lave det i bleen, hvilket hun så får lov til, da hun oprigtigt virker utryg ved situationen. Hun kan selv sætte ord på, at hun er "bange for, at det sidder fast i numsen". En enkelt gang for et par måneder siden har hun haft afføring på toilettet i vuggestuen, hvor hun efterfølgende selv fortalte herhjemme, at det sad fast i numsen. Kan hun være blevet forskrækket over det? (pædagogen fortalte bare, at hun havde lavet på toilettet - ikke at det havde været en dum oplevelse).

Hun har også et par gange mere eller mindre ved et tilfælde haft afføring på toilettet herhjemme, men nu beder hun konsekvent om at få ble på, når hun kan mærke, at noget er på vej. Hun fortæller også, når hun er færdig.

Skal vi bare lade hende få bleen på, når hun beder om det ...

Annonce

... eller bør vi udfordre hende lidt mere eller på andre måder støtte hende i, at hun skal blive på toilettet? Vi vil ikke risikere, at hun begynder at holde sig. Hun er lige startet i børnehave uden ble, men vi tvivler på, at hun vil komme og fortælle til dem, hvis hun skal have afføring.

Jeg har sammen med vores datter fortalt kontaktpædagogen, at det er gået fint med at smide bleen, men at hun gerne må få ble på, hvis hun beder om det, når hun skal "lave lort". Jeg spurgte hende i pædagogens påhør: "hvorfor er der nu, at du ikke så godt kan lide at lave lort på toilettet", hvortil hun (godt nok lidt stille) svarede, at hun er bange for, at det sidder fast i numsen. Vi vil holde øje med, at der ikke bliver længere mellem, at hun har afføring (det sker pt. hver til hver anden dag). Vi har ikke bemærket problemer med maven, selvom det jo veksler lidt, hvor blødt eller fast det er.

Vi har prøvet at snakke med hende om, at vi gerne vil hjælpe hende med at "snyde lorten til at komme ud af numsen og ned i toilettet". Det var hun med på en overgang og kunne også prøve at presse en smule på toilettet, hvor jeg sad foran og holdt hende i hænderne, men ville så pludselig ned i en fart. Hun virker utryg ved det og vil nu slet ikke være med til at prøve det mere.

Hun er ellers meget optaget af afføring i alle afskygninger - hundelorte studeres indgående, ligesom vi bliver spurgt, hvad vi har lavet på toilettet, og om hun må se det! ;-)

Griber vi det rigtigt an, eller har du andre ideer?

Venlig hilsen
førstegangsforældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor