Lære at falde i søvn selv

5. august 2013

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Lære at falde i søvn selv

Hej Helen!

Vi har brug for noget hjælp ift vores datters søvn og nætter!

Hun er 22 mdr og har altid sovet dårligt, afbrudt, vågnet mange gange, svært ved at falde i søvn igen osv. Der er mange ting omkring hendes søvn og det at falde i søvn - der er problematiske for os og hende, og vi har prøvet mange forskellige metoder af - og investeret i både din dvd og bog. Uden held.

Det største problem - og det som vi allerhelst gerne vil lære hende, er - at falde i søvn selv. Som det er lige nu ift aften/natte-ritualet - kommer hun i bad efter aftensmaden (hver-hveranden aften afh. varme, skidt, træthedsstatus osv. Nogle gange før maden, da hun også skal have overskud til det), hvorefter vi børster tænder, siger godnat til far, og så sidder vi på stolen ved siden af hendes tremmeseng på hendes værelse og læser 1-3 bøger. Hun vil gerne over i sengen bagefter, og putter sig godt ned med sut og bamse (ca. 19.30-20.00) - men her kommer så det svære. For lige nu - og egentlig altid - sidder jeg så og holder hende i hånden til hun sover - og går så ud. Hun har generelt svært ved at falde i søvn og finde ro selv uden en voksen - eller en hånd. I vuggestuen falder hun selv i søvn i krybben dog - men det er en anden kontekst.

Er godt klar over at problemet ligger hos mig. Og skriver mig - da det næsten altid er mig der putter - far har ingen held med det - med mindre jeg er helt ude af huset - og det kan jeg jo ikke være hver aften.

Vi har lige afprøvet "stryge-tøj-metoden" i 1,5 uge - uden held og fremgang overhovedet. Hun syntes, det var en fest at se os stryge tøj - og faldt slet ikke til ro ved det. Blev tryg ved sengen - men det er vist ikke der problemet ligger. Så vi prøvede også at gå fra og til hver 3. minut - og den metode bruger jeg også pt. de aftener, hvor hun leger i sengen, synes jeg er underholdningen osv.

Men jeg er bare sådan i tvivl om, hvordan jeg udfører denne metode "mest rigtigt". Er det for stort et skridt fra at holde i hånden - til så bare at skulle falde i søvn helt selv? (når man tænker "nærmeste udv.zone" ind)

Skal jeg gå ud lige efter jeg har lagt hende ned efter læsning - eller lige sidde og synge først?

Må/skal jeg holde i hånden på noget tidspunkt? Hver gang jeg kommer ind efter 3 min - griber hun efter min hånd af vane og tryghed - og bliver både gal, ked af det og frustreret, når jeg tager den igen jo. Hvordan reagerer jeg på det?

Vi har ret svært ved at få hende til at blive liggende nede i sengen - ligeså ...

Annonce

... snart jeg forlader rummet, rejser hun sig op og skriger - og for hver gang ryger hendes puls i vejret - og det er endnu sværere at berolige hende igen.

Når jeg går ind igen efter 2-3 min - skal jeg så bare "hurtigt" sige godnat, lægge hende ned og ae - eller skal /må jeg blive der længere tid til hun er faldet til ro - og med eller uden at nulre hånd? (Jeg ved det er mærkelige spørgsmål - men i situationen er jeg jo lidt rådvild og usikker - og det mærker hun jo også.)

Jeg er ikke god til at være konsekvent og sikker - når jeg ikke ved præcis hvad jeg skal gøre. Så hvad gør jeg?

Jeg er helt med på, at alderen udfordrer med motorisk uro, farefornemmelser, svært ved at give slip på dagen osv - og vi oplever det hele - hvilket ikke gør det nemmere jo. Så vi snakker om dagen, falder til ro inden putning osv - sørger for mæthed osv. Og prøver på ikke at være for stille, så hun ik tror verden er gået i stå osv. Alt det skulle være på plads.

Hun vågner flere gange om aftenen og natten (har aldrig sovet igennem endnu) - første gang omkring 23-00. Hun står op og græder, når jeg kommer derind - og halvdelen af gangene kan jeg putte hende ned - holde i hånden og hun sover igen 1-2 timer. Men ofte - er hun forvirret, skriger, vil ikke op, kaster sig rundt, vil op, vil ikke op, peger mod døren og mod vores soveværelse - og nogle gange kan jeg berolige hende med vand i køkkenet, over på skødet - men oftest ender hun i vores seng, hvor hun sover bedre - men det er ikke optimalt for nogen af os. Hvad gør jeg i disse situationer? Det føles forkert at gå ud af værelset, når hun er så frustreret og ked - men nogle gange er det det eneste, der virker...?!

Jeg har et håb om, at hvis vi kan lære hende trygt selv at falde i søvn - så vil den dårlige søvnassociation fortage sig - og hun vil sove bedre om natten også. Tror det bunder i det - og din "hovedpude-bliver-væk-metafor". Men hvordan lærer vi hende at falde i søvn uden at nulre hånd? Skal vi bare være mere strenge og konsekvente og lade hende skrige og være gal - men være der for hende?

Blot til info er hun ellers helt alderssvarende på alle områder, og meget kvik ift hendes omverden. Hun er bestemt, temperamentfuld, kærlig, nysgerrig og også enormt tryghedssøgende og morsyg;-)

Vi har - næsten- opgivet håbet mange gange - men måske kan det alligevel lykkes. Med din hjælp.

Du må meget gerne skrive meget konkret, hvad jeg skal gøre hvornår - og beklager det meget meget lange brev.

Med venlig hilsen
Nadia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder