Overnatte hos bedsteforældre

5. april 2024

Alder:
2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen

Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle børn bør være, før man kan lade dem overnatte ude en nat hos bedsteforældre.

Hans far og jeg skal snart til koncert, og Farmor har lovet at passe lille H, som nu er blevet 2 år. Hun syntes, det kunne være hyggeligt at han kom og sov hos hende, og så kan vi forældre jo også få hvilet ud om morgenen. Der er weekendseng hos Farmor, som han har sovet i før.

Han er også ofte før blevet passet af farmor uden problemer, hvor hun har puttet ham om aftenen hjemme hos os, men vi er altid kommet hjem senere, så vi var der, når han vågnede næste morgen. Han har også flere gange prøvet at overnatte andre steder end hjemme, dog altid sammen med os. Han er meget vant til farmor og tryg ved hende.

Jeg har indtryk af, at ...

Annonce

... han forstår og husker ret mange ting, så at han måske godt ville kunne forstå det, hvis jeg sagde, at vi kommer og henter ham dagen efter. Men jeg ved det ikke.

"Far er på arbejde", "Mor kommer senere", "Farmor kommer i morgen" er f.eks. alt sammen ting, som han kan sige, og som jeg tror han (i hvert fald delvist) forstår meningen med.

Jeg har bare aldrig sovet én nat væk fra H siden han blev født - og jeg ved ikke, om jeg adskiller mig fra normen her, om jeg bare er lidt overbeskyttende... :)

Jeg synes det er meget svært at vurdere, om han ville blive ked af at sove ude en nat, eller om jeg ville være den, der savnede ham mest. :)

Så kan du give mig nogle kloge ord med på vejen om, hvornår børn er klar til at være en nat væk fra sine forældre?

De bedste hilsner,
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre