Brev:
Overnatte hos bedsteforældre
5. april 2024
Alder:
2 år
Overnatte hos bedsteforældre
Kære Helen
Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle børn bør være, før man kan lade dem overnatte ude en nat hos bedsteforældre.
Hans far og jeg skal snart til koncert, og Farmor har lovet at passe lille H, som nu er blevet 2 år. Hun syntes, det kunne være hyggeligt at han kom og sov hos hende, og så kan vi forældre jo også få hvilet ud om morgenen. Der er weekendseng hos Farmor, som han har sovet i før.
Han er også ofte før blevet passet af farmor uden problemer, hvor hun har puttet ham om aftenen hjemme hos os, men vi er altid kommet hjem senere, så vi var der, når han vågnede næste morgen. Han har også flere gange prøvet at overnatte andre steder end hjemme, dog altid sammen med os. Han er meget vant til farmor og tryg ved hende.
Jeg har indtryk af, at han forstår og husker ret mange ting, så at han måske godt ville kunne forstå det, hvis jeg sagde, at vi kommer og henter ham dagen efter. Men jeg ved det ikke.
"Far er på arbejde", "Mor kommer senere", "Farmor kommer i morgen" er f.eks. alt sammen ting, som han kan sige, og som jeg tror han (i hvert fald delvist) forstår meningen med.
Jeg har bare aldrig sovet én nat væk fra H siden han blev født - og jeg ved ikke, om jeg adskiller mig fra normen her, om jeg bare er lidt overbeskyttende... :)
Jeg synes det er meget svært at vurdere, om han ville blive ked af at sove ude en nat, eller om jeg ville være den, der savnede ham mest. :)
Så kan du give mig nogle kloge ord med på vejen om, hvornår børn er klar til at være en nat væk fra sine forældre?
De bedste hilsner,
Mor til H