Svar: Overnatte hos bedsteforældre
5. april 2024
Alder:
2 år
Kære Mor til H
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring at lade sit barn sove hos bedsteforældre:)
Mit korte svar til dig vil være, at I sagtens kan lade jeres dreng H. sove hos sin farmor en enkelt nat :) Og den længere forklaring kommer her:
Du fortæller, at jeres dreng er blevet passet af farmor flere gange uden problemer. De to kender hinanden rigtigt godt, og han er generelt meget vant til farmor og meget tryg ved hende. Du fortæller også, at hun har puttet ham flere gange hjemme hos jer, så han er tryg ved, at det netop er farmor, som putter ham, og så er I kommet hjem i løbet af natten, og har været der om morgenen. Det er alt sammen super fint. Når børn skal passes og sove hos deres bedsteforældre er det netop vigtigt, at de er trygge ved hinanden og kender hinanden.
Jeres dreng har også en alder, hvor han - præcis som du selv nævner - begynder at kunne forholde sig til en kort forklaring, som "far er på arbejde", "mor kommer senere", "farmor kommer i morgen". Han forstår betydningen af, at nogen kan være kortvarigt væk og komme tilbage igen. Derfor kan I sagtens forklare ham, at mor og far skal til koncert, og at I kommer i morgen. I kan også forklare ham, at han skal sove hos farmor. Ligesom farmor kan forklare ham, at han ser mor og far igen i morgen. Hvis han spørger efter jer, kan farmor sagtens sige "mor og far er til koncert". Selvom han ikke ved, hvad en koncert er, så svarer det lidt til at sige, at I er på arbejde, hvilket han forbinder med noget, som er okay. Og farmor kan følge efter med et "mor og far kommer i morgen".
Det kan godt være, at jeres dreng vil give udtryk for, at han savner jer - det må han naturligvis gerne, og det er helt naturligt at savne sin mor og far. Det er vigtigt, at farmor anerkender dette savn og her beroliger, betrygger og f.eks. siger "det er helt okay, farmor passer på dig. Nu skal du sove, og så kommer mor og far i morgen" eller lignende. Så han føler sig lyttet til og forstået, men også beroliges i at farmor passer på ham, når mor og far ikke er der, og at han naturligvis ser jer igen.
Jo yngre barnet er, jo kortere tid vil det normalt kunne være væk fra sine forældre uden at føle sig fortabt eller forstyrret i sin rutine. En gammel tommelfingerregel siger, at børn kan være væk fra deres forældre det antal dage, som de er år. Det vil sige, at et barn på 1 år kan være væk en enkelt dag. Et barn på 2 år kan være væk i 2 dage - det vil sige en overnatning med en dag på hver side. Et barn på 3 år kan være væk i 3 dage osv. Jo bedre bedsteforældre og barn kender hinanden, jo tættere deres forhold er, jo mere vil barnet naturligt kunne overnatte hos bedsteforældrene, og nogle børn vil f.eks. godt kunne sove 2 nætter hos deres bedsteforældre i 2 års alderen uden problemer:)
Det er super godt, at I er startet med at lade farmor putte jeres dreng hos jer, men det er helt okay, at han nu sover hos hende en enkelt nat. Da det er første gang, at han skal sove ude, så er det godt, hvis I kan pakke nogle genstande, som han naturligt er knyttet til og har brug for, når han puttes. Det kan være hans puttebamse, drikkedunk eller lignende. Nogle børn har også glæde af at have deres egen dyne med, andre har det super fint med at sove med den dyne, som farmor har i sit hjem. Du fortæller, at hun har en rejseseng, som han har sovet i før, og det lyder som om, at hun har indrettet sig, så han sagtens kan være hos hende. Det er naturligvis også vigtigt, at han på den måde føler sig velkommen.
Det vil være rigtig godt, hvis farmor kan forsøge at bibeholde så mange af hans rutiner som muligt. Det vil sige, at han skal puttes til sin faste sengetid, og at han skal spise, have børstet tænder osv. som han plejer. Hvis I plejer at synge en bestemt godnatsang for ham, så må farmor også meget gerne synge den. Hvis I plejer at læse en bog eller to, så skal hun også gøre det. Han kan have nogle faste bøger med, eller hun kan læse et par af de børnebøger, som hun måske har. Men rutinen må gerne være så ens som muligt, så det ligner det, han kender.
Farmor skal naturligvis være opmærksom på hans behov for tryghed, trøst og beroligelse. Hvis han pludselig ikke vil sove i rejsesengen, men har behov for at sidde eller ligge sammen med hende, så er det helt okay. Trives han med at sove i rejsesengen, så skal hun dog ikke lave dette om, men gøre dette, fordi det fungerer. Det er blot for at sige, at det er vigtigt, at overnatningen bliver så tryg og positiv som muligt, og her er nærheden og trygheden vigtigtigere en princippper om, hvor han falder i søvn, hvis det giver mening:)
Det er også helt naturligt, at du vil savne ham og bekymre dig - det forstår jeg godt. Hvis du gerne vil ringe og sige godnat, så er det en god idé at gøre det, når farmor og H. spiser aftensmad sammen - og ikke lige inden han skal sove:)
Derudover vil jeg anbefale, at I aftaler, at farmor sender en sms til jer, når jeres dreng sover. Hvis I ringer til hende, så kan I risikere at ringe på et tidspunkt, hvor han måske netop savner jer eller måske protesterer over tandbørstning eller lignende. Det kan gøre dig ekstra urolig. Lav derfor en aftale med farmor om, at hun sender en sms, når han sover - og så kan du slappe af og nyde koncerten velvidende, at alt er okay, der er ro på:)
Jeg håber, at I får en rigtig dejlig koncert! Nyd det endelig, det er skønt, at I skal til koncert og have tid for jer selv helt til næste dag. Det er rigtigt dejligt - selvom det naturligvis også er svært de første par gange:)
Rigtig god fornøjelse:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske