Svar: Projekt af med bleen - er det nu?
5. august 2013
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
I forhold til din søns alder og det at I lige nu kan udnytte sommeren og prøve at lade ham gå uden ble - ja så lyder det rigtig fint at forsøge, præcis som du også har gjort.
Når det er sagt, så er det dog vigtigt at renlighed er noget der sker i samarbejde med barnet, hvis ikke man kan samarbejde omkring det, så er det meget svært at få til at lykkes.
Der er tre faser i renlighed:
1. Barnet kommer og fortæller at det har tisset og gerne vil have en tør ble på. Barnet er altså bevidst om at noget er i bleen og at det ikke er rart med våd ble.
2. Barnet kommer og fortæller når det sker "nu tisser jeg" - og har således fornemmelsen for det, når det sker og fortæller stolt, at det er nu.
3. Barnet når at sige til lige inden. Barnet fornemmer tissetrang (eller afføringstrang) og når at sige til - dog stadig skal I skynde jer rigtig meget for at nå toilet eller potte.
Derudover er det en forudsætning at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Er man i tvivl, vil det være en rigtig god idé at skifte barnet med ca 3 timers interval, for at se om bleen er tør.
Når det kan være en rigtig god idé at udnytte sommeren og tage bleen af ham netop nu, så er det fordi I på den måde kan få "skubbet lidt til faserne". At gå rundt uden ble kan være med til at gøre ham opmærksom på, hvad der foregår, hvad det er for signaler han skal være opmærksom på. Han står i haven i et par badebukser og pludselig tisser han - når I siger "Hov nu tisser du!", så ved han hvad det er, kender fornemmelsen og vil lettere selv kunne sige til, når han mærker det igen.
Og når det så er sagt, så synes jeg det er en god idé ikke at tage bleen af for tidligt, men i stedet indføre faste toilettider. Det kan være en god idé at bruge buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser og han skal ikke tisse i bleen. Det er en sikkerhed - hvis bleen er våd, så skiftes den, I roser ham for at forsøge og så prøver I at nå det næste gang, hvis bleen ikke er våd eller kun let våd, så roses han for det og super at han havde den på og den kan bruges igen. Det er altid et nederlag med våde bukser, men en tør ble er en succes - og en våd ble er helt okay en gang imellem, for det er svært at nå toilettet i tide :)
Det er rigtigt at bleer i dag suger rigtig godt og at han derfor kan have svært ved at mærke, når han har tisset. Man kan købe traning pants - det kan suge få dryp, men ikke suge som en ble. Man kan naturligvis også prøve med underbukser i bleen, for at se om han vil acceptere dette, som din kollega har foreslået ... Men, når det er sagt, så tænker jeg dog, at det ofte handler om at få ham på toilettet ca. hver 3 time og at det her er vigtigt ikke at spørge ham "skal du tisse?" - han vil sige nej og tisse få minutter efter.
Han skal derfor ikke spørges, men følges derud. "Kom vi går lige ud og tisser før vi skal køre", som en helt naturlig regel, der gælder alle. Du tisser og han skal tisse inden I skal ud af huset - ligesom I tisser som det første om morgenen og det sidste inden I skal sove, ligesom I tisser i forbindelse med måltider osv. Det skal være så naturligt som muligt.
Og ja - man kan godt nogle gange have glæde af at bruge lidt belønning - at han får en chokoladeknap, en vingummi eller lignende, når det lykkes at tisse eller lave på toilettet - eller han kan få en stjerne på et stykke papir og når papiret er fyldt, så udløser det noget han rigtig godt kan tænke sig. Brug af belønning virker dog bedst, hvis han er næsten renlig og det er den sidste lille hurdle I lige skal over - at han f.eks. har fuldstændig styr på vandladnings og afføringstrang, men ikke rigtig tør give slip - her kan belønning være det, som giver sidste skub. Og hos jer lyder det som om at det vil være lidt for tidligt at prøve med belønning, at han i første omgang skal hjælpes med at nå toilettet i tide og efter faste rutiner.
Prøv at tale med ham om projektet - læs bøger for ham om at blive renlig og prøv at fornemme om han er parat eller om det ikke er nu. Hvis han selv er motiveret, så skal I gribe chancen og udnytte sommeren. Når det bliver tid til flyverdragt igen, så er det rigtig svært at træne renlighed - og svært at nå toilet i tide, så hvis I kan nå det nu, vil det være rigtig dejligt for jer alle. Men det kræver naturligvis at han selv forstår, hvad det handler om og at han er motiveret og ved at I vil hjælpe ham og tror på at han kan :)
Med hensyn til afføring, så prøv at se om I kan få ham til at "prutte", når han sidder på toilettet og tisser. Det at prutte, vil han måske synes er sjovt. Prøv også, når du tørrer ham at vise ham, hvis der er lidt brune streger på toiletpapiret, så kan han se at der er lidt afføring og at det ikke er farligt, men helt okay.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske