Svar: Gelatine-agtige stykker i bleen
30. juli 2023
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du er blevet forskrækket. Det kan naturligt virke meget voldsomt, når du pludselig oplever "glasskår lignende stykker" i bleen :)
Jeg tænker dog, at de gelatine-agtige eller gummiagtige stykker, du har fundet i bleen og på din datter, stammer fra bleen. Det er ikke fra din datter.
Engangsbleer består af polymerer, der suger vand til sig hurtigt og effektivt. Det sikrer, at urinen bliver suget ind i bleen - og det ligner netop hvide, gennemsigtige gummi- eller gelatinestykker. Det lyder derfor som om, at der er gået hul på bleen, og derfor har disse væskefyldte stykker spredt sig ud over hendes numse og ligger synligt i bleen.
Du kan se lidt om kemien i en ble på videnskabsklubben.dk
Håber dette giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske