Brev:
Hvornår er små børn overvægtige?
30. juli 2023
Alder:
16 mdr.
Hvornår er små børn overvægtige?
Kære Helen
Jeg skriver nu igen med et spørgsmål, måske et lidt skørt spørgsmål, som jeg som førstegangsmor mor går og 'overtænker' lidt. :)
Jeg kan ikke finde noget sådan entydigt svar på det, når jeg søger.
Kan små børn på min søns alder mon blive for tykke?
H er godt i stand og nogen gange bliver jeg lidt i tvivl om det er for meget?
Det kommer sig af, at hans vægt nok stod ret stille i foråret, fordi han var meget syg og generelt havde lange perioder med lille appetit, men inden for de sidste par måneder er han gået fra ca 11,5 til 12,5 kg, altså har han pludselig taget 1 kg på, på 2 måneder.
Han har altid fulgt sin egen kurve og faldt egentlig lidt på den i foråret, uden at det dog på nogen måde gjorde ham undervægtig. Jeg ved ikke helt hvor lang han er nu, men jeg vil gætte på omkring 86 cm (tøjstørrelsen). Jeg kan dog tydeligt se på ham at han er blevet en del mere buttet på det sidste, og jeg synes jo, det ser dejligt ud, men alligevel tænker jeg over, om det er sundt.
Jeg prøver på at give gode kostvaner uden at være fanatisk, for sådan lever vi selv. Der skal være plads til at spise pandekager eller chokoladebolle en gang i mellem, men man får det ikke hver dag. Der serveres generelt fuldkornsprodukter og grønsager til hvert hovedmåltid, og dem spiser han gerne. Det er jo klart, at han også spiser mere kalorietæt end voksne generelt set, og han spiser også oftere. Jeg synes, vi spiser meget varieret og får også tit vegetarisk mad til aften. Så egentlig tænker jeg jo ikke der er noget galt med hans kost, for jeg tror, vi spiser sundere end gennemsnittet, men han er en dreng med glubende appetit. Han kan nemt sætte f.eks. tre kartofler og to frikadeller til livs til aftensmad. :)
Han synes, det er hyggeligt at sidde med til bords og sidder lige så længe og spiser, som os. Jeg har egentlig altid opfordret ham til at spise så meget, som muligt, uden at presse på; f.eks. ved at vise ham, at jeg selv spiser osv. for også at motivere til at smage nye ting.
Nogle siger, at børn ofte taber sig, når de lærer at gå; H har kun lige taget de første skridt, men jeg synes jo, han bruger vældig meget energi allerede på at kravle omkring og klatre på ting. Han er bestemt ikke et inaktivt barn, tværtimod er der altid gang i ham.
Hvad tænker du, kan børn i denne alder overhovedet være overvægtige, eller er det først, når de er ældre?
Jeg vil gerne bare kunne parkere tanken, så jeg ikke skal blive ved med at spekulere over det.
Mange hilsner
Mor til H