Svar: Hvornår er små børn overvægtige?

30. juli 2023

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Kære Mor til H

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Lad mig begynde med at sige, at hvis din dreng vejer ca. 12.5 kg og måler ca. 86 cm, så passer hans vægt og højde helt perfekt sammen, og han lyder ikke til på nogen måde at være overvægtig.

Du fortæller, at han i starten af året var syg, og i den forbindelse har han ikke taget på. Nu har han det langt bedre, og der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham. Han elsker at sidde med ved bordet, og han nyder, når I spiser sammen - og han spiser derfor godt - og har derfor taget på. Han har måske haft lidt at indhente på grund af sygdom, og derfor har han taget lidt ekstra på nu. Det er så fint :)

Du fortæller også, at I spiser sundt og varieret. Han spiser med af familiemaden og spiser naturligt ikke helt så fiberholdigt som I andre, hvilket han heller ikke skal. Han spiser lidt fra alle fødevaregrupper, og det lyder som om, at der er en rigtig fin og alderssvarende balance i hans indtag, og han drikker f.eks. ikke en masse mælk, og det er sunde fødevarer der indtages hele vejen igennem. Naturligvis skal der være plads til en pandekage og en chokoladebolle af og til, men det er ikke det, som fylder i jeres kost.

Du fortæller, at I nok spiser sundere end gennemsnittet, at I ofte har nogle vegetariske retter på menuen om aftenen, og jeg tænker, at det kun er godt, at han har en "glubende appetit". Han spiser selv, og styrer dermed sit indtag selv - du sidder ikke og mader ham (naturligvis kan han stadig have brug for din hjælp en gang imellem), og koncentrationen er omkring måltidet og maden, det foregår ikke sådan, at han sidder og kikker på en skærm, imens du skovler mad ind i munden på ham, og du presser ham ikke til at spise - der er således intet, der tyder på, at han ikke fint kan regulere sin appetit, og det skal han naturligvis have lov til at gøre.

Når man vurderer det lille barns vækst, så kikker man på vægt og længde, og ser på hvorvidt dette passer sammen. Man kikker på barnets vægt og længde i forhold til barnets alder, og man kikker også på, hvorvidt din dreng følger sin egen kurve, eller om der pludselig sker en meget stor stigning eller et fald på kurven. Det er kun få børn, som ligger tæt på gennemsnittet, det der kaldes percentil 50. Normalområdet er meget bredt, og det enkelte barn vokser ofte i ryk, hvilket godt kan gøre, at vækstkurven bryder en eller flere percentiler, og det kan stadig være helt normalt.

Det første år bliver barnet målt og vejet mange gange, men efter 1 års alderen vil man normalt måle og veje barnet en gang årligt - det sker hos den praktiserende læge. Hvis man er bekymret for barnets vækst og udvikling kan man ...

Annonce

... naturligvis lægge flere målinger ind. Det første år måles barnets længde også liggende, mens man hos børn fra 2 år måler barnet stående. Længdemål er ofte ca. 0.7 cm længere end højdemål, hvilket man skal tage hensyn til, når man måler barnet ved 2 års alderen, det forklarer nemlig, hvorfor man ofte ser et "hak" på længde kurven, når man måler de 2årige.

Din dreng er kun 16 måneder gammel, og derfor vil man bruge vægt-længde-kurver, når man skal vurdere hans vægtudvikling, og som sagt passer dette rigtig fint sammen hos din dreng. Når han bliver 2 år, så vil man begynde at kunne bruge BMI-for-alder-kurver, hvis man ønsker at vurdere, hvorvidt han er overvægtig eller er i risiko for at blive overvægtig.

Børn mellem 2-5 år bliver defineret som overvægtige, når deres BMI-for-alder er over p90. I givet fald skal man være opmærksom på udviklingen og generelt se på, hvordan barnet udvikler sig. BMI-kurven kan godt være på vej ned (og dermed i udvikling mod normal vægt), eller den kan være på vej op (og i udvikling mod overvægt), og det skal man så holde øje med. Det følger egen læge op på:)

Babyer skal være tykke og tumlingebørn vil naturligt også have lidt ekstra fedtdepoter på kroppen, og de vil stadig virke lidt "babyagtige" i deres kropslige udtryk. I takt med at barnet bliver ældre, så ændrer kroppen sig, og de to årige vil ofte være lidt hjulbenede og maven strutter, men når de bliver 3 år, så bliver svajet i de nederste ryghvirvler mindre, og maven bliver mindre fremtrædende. 4 år gamle, så forsvinder det babyagtige præg ofte mere, og kroppen er langt mere rank. Så den strutmave, som du måske ser hos din dreng netop nu, er altså helt normal, ligesom han også gerne stadig må have lidt tykke lår:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ikke noget i din beskrivelse, som umiddelbart bekymrer mig. Din dreng har taget 1 kg på over 2 måneder, men han er måske i denne periode ikke vokset så meget i længde, og du vil sandsynligvis kunne se, at han det næste stykke tid pludselig bliver længere/højere, hvor vægten så måske står mere stille. Det vil være helt normalt.

I skal endelig holde fast i jeres gode spisevaner, og du skal endelig lade ham bruge sig selv så meget motorisk, som han kan og vil. Det er alt sammen godt i forhold til hans vækst og udvikling fremadrettet :)

Hvis du fortsat bliver bekymret, så kan du naturligvis altid bede jeres læge om at måle og veje ham en ekstra gang, så I sammen kan kikke på hans vægt-længde-kurver og vurdere hans vækst. Men lige nu håber jeg, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke med ham, han lyder til at være en dejlig dreng, som er godt igang med en sund og god udvikling:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.