Svar: Amning er en udfordring
14. juni 2019
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine tanker - og fine beskrivelse :)
Du nævner, at jeres datter altid har været "gylpebarn", og det lyder som om, at jeres datter har refluks og det i en grad, som irriterer hende.
Refluks betyder egentlig blot, at der sker tilbageløb af mælk fra mavesækken, op i spiserøret og nogle gange helt op i munden og ud. Det er ikke noget man normalt gør noget ved - hvis barnet trives, tager på som det skal og generelt virker upåvirket af det, men nogle børn har brug for f.eks. medicin...
Børn med refluks sover ofte dårligt. Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mælk i spiserøret, vil de have svært ved at ligge ned. De bliver vækket af gylp, mælk, mavesyre, der kører op og ned, hvilket gør ondt og er meget ubehageligt. Det er derfor en god idé, hvis I kan elevere jeres datters hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, f.eks. ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden. Det kan igen være en forklaring på, hvorfor hun sover bedre hos jer, end ved siden af jer. Altså at hun, når hun sidder hos jer, sidder mere oprejst og tilbageløbet af mælk er derfor mindre.... :)
I kan tale med lægen om refluks og behandling...
Derudover så nævner du, at amningen hele tiden har givet udfordringer. Du fortæller blandt andet, at du hele tiden at ammet meget hyppigt, og du fortæller også, at du de første 3 måneder havde problemer med sår og revner... AV! Det er altid vigtigt, at finde ud af, hvad ammeproblemerne skyldes - sår på brysterne vil f.eks. ofte skyldes forkert sutteteknik og alt efter, hvor såret sidder kan man pejle sig ind på, hvad problemet er.
Sår på spidsen af brystvorten, ses f.eks. ofte hvis barnet dier for yderligt. Sår på oversiden af brystvorten ses ofte, hvis barnet ligger og hiver i brystet, så du har fornemmelse af at barnet næsten "hænger" i brystet. Sår på siden af brystvorten ses ofte, hvis barnet ligger skævt for brystet - og det gælder om at flytte barnet i retning af såret. Sår i kanten af brystvorten, ses ofte hvis man bruger brystpumpe eller suttebrik der ikke passer til brystet i størrelsen....
Sår giver indgangsport for bakterier og dermed risiko for brystbetændelse - hvilket kan være med til at nedsætte mælkeproduktionen. Mange kvinder har også problemer med svamp i brystet, hvilket kan forlænge sårhelingen... osv. osv. Der er altså rigtig mange faktorer, som har spillet ind hos jer fra fødslen og indtil nu.. Som jeg læser dit brev, så går det dog lidt bedre, og du har ikke længere sår, men jeres datter har stadig svært ved at holde vakuum, hun slipper ofte og bliver ofte meget irriteret på brystet, og når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om, at hun arbejder ekstra hårdt for at få mælk.
Den måde du beskriver, at hun kaster hovedet på, nærmest bokser med sine hænder, tager fat, slipper, tager fat igen, skubber, aser og maser... det lyder som om, at hun forsøger at "malke" brystet ekstra, og det kan godt være tegn på, at hun har brug for, at mælkeproduktionen bliver sat op. Du skriver dog, at du umiddelbart føler, at du har mælk til hende, og det er rigtig godt. Derfor kan forklaringen være, at nedløbsrefleksen går lidt for langsomt for hende...
Du kan via egen læge få en recept på syntocinonspray, som er en hormonspray, der virker på nedløbsfleksen. Du tager et pust i hvert af dine næsebor, lige før du lægger hende til, og det får nedløbsrefleksen til at gå igang, så mælken kommer lettere til hende. Det kan være et forsøg værd...
Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis overveje fordele og ulemper, og hvor meget du kan holde til. Det er vigtigt, at du mærker efter, hvad du synes efterhånden er rart, for det lyder som om, at du har kæmpet meget for at få amningen til at fungere, og at det stadig ikke er helt godt... Det er vigtigt, at du også har tid til at nyde din barsel, og at det hele ikke kun går op i at få lillepigen til at spise og kamp, gråd, utilfredshed ved brystet...
Derfor er det også en overvejelse værd, om I skal begynde at introducere flasken fast igen, for at vænne hende til dette. Hun skal tilbydes modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år, og det er længe at skulle have et had-kærlighedsforhold til brystet/amning...
Med hensyn til at dine amninger kan variere i alt mellem 3-15 minutter, så er dette normalt. Din mælk består af flere dele, og den første del af mælken er vandholdig. Det betyder, at din datter nogle gange vil melde sig og kun die 3 minutter, fordi hun på den måde får slukket sin tørst. Andre gange skal hun så spise et hovedmåltid og vil derfor spise f.eks. 15 minutter, fordi hun her så får "tømt" brystet godt.
Det er vigtigt, at du forsøger at tilbyde hende et bryst af gangen. Det vil sige, at du skal forsøge ikke at skifte mellem brysterne hele tiden, så hvis hun kan die i 10 minutter, så er det altså bedst, hvis det er 10 minutter på en side, fremfor 5 minutter på hver side. Jo længere tid hun dier på et bryst af gangen, jo federe mælk får hun med ud, og jo mere ro vil hun få i maven og jo bedre vil hun sove.. Hvis hun dier lidt på den ene side og lidt på den anden, så får hun en del vandholdig mælk, og det giver ekstra uro i maven.
For at få hende til at spise i længere tid på et bryst af gangen vil det være rigtig godt, at du forsøger at skifte ammestilling undervejs. Det betyder, at du kan lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, og når hun så efter få minutter slipper, og du normalt ville forsøge med modsatte bryst, så tager du hende op, drejer hende rundt og lægger hende til samme bryst, men nu i tvillingestillingen. Det vil sige, at hun nu lægges til, så hun har benene ud under din arm. På den måde kan du "snyde" hende til at tro, at hun lægges til modsatte bryst, og på den måde få hende til at spise i længere tid på et bryst af gangen. Det kan også være med til at gøre en forskel hos jer.
Derudover skal du naturligvis også være opmærksom på at hendes refluks også kan gøre, at hun har brug for lidt hyppigere måltider, ligesom hun nogle gange måske søger brystet, fordi hun har brug for at sutte... det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper derfor mælken videre i systemet og giver mindre tilbageløb. Måske vil hun derfor have glæde af en sut, når hun har spist godt og fået masser af mælk... Vælg gerne en sut som minder om flasken, så hun ikke skal forholde sig til flere forskellige sutteteknikker end højst nødvendigt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Amning og Flaske". I den kan du netop læse om begge dele, finde billeder af forskellige amme- og flaskestillinger, læse om stimulering, udfordringer mv.
Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske