Brev:
Amning er en udfordring
14. juni 2019
Alder:
5 mdr.
Amning er en udfordring
Hej Helen
Dette spørgsmål kommer i forlængelse af mit spørgsmål om dårlig nattesøvn.
Jeg har en lille pige fra den 28. december, så på 5 mdr. Hun vejer ca. 7kg og er ca 66cm. Hun har hele tiden fulgt en meget stabil midterkurve.
Ekstra om hende: hun er gylpebarn og har snart 5 tænder der naturligvis også har driller lidt på det sidste.
Vi har de sidste halvanden/to måneder kæmpet med amning og dårlig nattesøvn.
Lidt forhistorie om Amning: Amningen har været en udfordring for os fra start. Da min datter er født 14 dage over tid, var hendes depoter (ifølge sygeplejersken) brugt i maven og hun fik derfor noget erstatning de første par uger, til min mælk var løbet rigtigt til (dette tog også sin tid synes jeg). Grundet dårlig sutteteknik, kæmpede vi hertil med store sår på mit ene bryst de først 3 måneder. Om min mælkemængde aldrig helt er bleve opbygget som den skulle eller om nogen bare har mindre mælk end andre ved jeg ikke, men ikke desto mindre har vi altid ammet på begge bryster hver gang.
Mit spørgsmål: Som nævnt har vi haft store udfordringer med amningen den sidste 1,5-2 måneder. Hun bliver lyn hurtigt stiktosset på bryster og bliver ved med at kaste sig tilbage, for så at forsøge at få det igen osv. hvis jeg vender hende om til det andet bryst spiser hun kort, hvorefter det gentager sig. Hvis jeg løfter hende op, bliver hun endnu mere ked af det, da hun nok stadig er sulten, men ligger jeg hende tilbage til første bryst gentager det sig. Nogle gange kan hun nå frem og tilbage 8-10 gange før jeg til sidst giver op og fjerner hende eller hun falder i søvn.
Jeg har en fornemmelse af at jeg har mælk nok og kan høre første nedløb hurtigt og kraftigt. Måske hun bare bliver utålmodig herefter?
Et typisk måltid for hende taget kun mellem 3-15 min. og i perioder spiser hun en gang i timen, hvilket er ret hårdt.
Den nyeste udfordring er at hun også er begyndt at trække hoved til sig når hun spiser. Dette gør så ondt og jeg er bange for at få sår igen.
Jeg håber du har nogle tanker at dele med mig om situationen?
På forhånd tak for din tid.