Amning er en udfordring

14. juni 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Amning er en udfordring

Hej Helen

Dette spørgsmål kommer i forlængelse af mit spørgsmål om dårlig nattesøvn.

Jeg har en lille pige fra den 28. december, så på 5 mdr. Hun vejer ca. 7kg og er ca 66cm. Hun har hele tiden fulgt en meget stabil midterkurve.

Ekstra om hende: hun er gylpebarn og har snart 5 tænder der naturligvis også har driller lidt på det sidste.

Vi har de sidste halvanden/to måneder kæmpet med amning og dårlig nattesøvn.

Lidt forhistorie om Amning: Amningen har været en udfordring for os fra start. Da min datter er født 14 dage over tid, var hendes depoter (ifølge sygeplejersken) brugt i maven og hun fik derfor noget erstatning de første par uger, til min mælk var løbet rigtigt til (dette tog også sin tid synes jeg). Grundet dårlig sutteteknik, kæmpede vi hertil med store sår på mit ene bryst de først 3 måneder. Om min mælkemængde aldrig helt er bleve opbygget som den skulle eller om nogen bare har mindre mælk end andre ved jeg ikke, men ikke desto mindre har vi altid ammet på begge bryster hver gang.

Mit spørgsmål: Som nævnt ...

Annonce

... har vi haft store udfordringer med amningen den sidste 1,5-2 måneder. Hun bliver lyn hurtigt stiktosset på bryster og bliver ved med at kaste sig tilbage, for så at forsøge at få det igen osv. hvis jeg vender hende om til det andet bryst spiser hun kort, hvorefter det gentager sig. Hvis jeg løfter hende op, bliver hun endnu mere ked af det, da hun nok stadig er sulten, men ligger jeg hende tilbage til første bryst gentager det sig. Nogle gange kan hun nå frem og tilbage 8-10 gange før jeg til sidst giver op og fjerner hende eller hun falder i søvn.

Jeg har en fornemmelse af at jeg har mælk nok og kan høre første nedløb hurtigt og kraftigt. Måske hun bare bliver utålmodig herefter?

Et typisk måltid for hende taget kun mellem 3-15 min. og i perioder spiser hun en gang i timen, hvilket er ret hårdt.

Den nyeste udfordring er at hun også er begyndt at trække hoved til sig når hun spiser. Dette gør så ondt og jeg er bange for at få sår igen.

Jeg håber du har nogle tanker at dele med mig om situationen?

På forhånd tak for din tid.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder