Brev:
Middagslur - 2 år, 10 mdr.
14. juni 2019
Alder:
2 år, 10 mdr.
Middagslur - 2 år, 10 mdr.
Kære Helen,
Tak for dine altid konstruktive og beroligende svar. Det hjælper os meget.
Denne gang handler det om lillebrors middagslur. Langt de fleste dage klarer han sig uden. Og det er dejligt, for så sover han typisk fra kl. 19.30 til kl. 7.
I weekenderne behøver han ikke luren. Nogle gange hviler han sig lidt, ser lidt ipad midt på dagen eller slapper af i klapvognen, hvis vi er på tur. Men han sover ikke.
I vuggestuen sover han typisk heller ikke, og selvom han godt kan være træt, når vi henter ham, tager han det rigtig pænt. Og så længe han ikke er sulten, har han stadig overskud til at hygge sig med sin søster.
Det betyder så, at vi typisk spiser aftensmad omkring kl. 17 i hverdagene, fordi det passer ham (og egentlig også storesøster) bedst.
Vores problem er, at han en gang i mellem stadig sover lur i vuggestuen. Hvis de eksempelvis har leget længe ude eller været på tur om formiddagen. Og selvom han kun sover en time til halvanden, falder han først i søvn kl. 22.30 om aftenen. Og han vågner stadig kl. 7 næste morgen.
Efter sådan en nat er det helt tydeligt, at han er i underskud, og så sover han jo længere i vuggestuen dagen efter. Vi kan selvfølgelig vende det over weekenden, men vi synes samtidig, at det er synd for ham med de store udsving. Især fordi han lader til at trives så fint uden luren.
Vuggestuen har jo desværre det princip, at de ikke vækker børnene, men kan godt vælge, at børnene ikke skal lægges til lur. Så mit spørgsmål går på, om vi skal vælge den fra?
Vi har den fordel, at far er fleksibel de næste fire uger (frem til vores sommerferie) og vil kunne hente ham, hvis han bliver for træt eller ked. Det har vi ikke oplevet tidligere, men vi tænker, at det er godt pædagogerne får tilbuddet, så det ikke bliver for hårdt for ham.
Hvad tænker du? Skal vi hellere bare holde ud frem til vores ferie, hvor vi så forhåbentlig kan vænne ham helt fra luren?
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
L