Svar: Uroligt barn - 18 mdr.

7. juli 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Nu er det jo første gang du skriver til mig, og derfor kender jeg naturligt ikke dig og din datter særlig godt. Der er dog lidt ting, som slår mig, når jeg læser din beskrivelse, og jeg vil rigtig gerne dele lidt tanker med dig - og så må du naturligvis selv vurdere, om du tænker, at det kan passe på din datter.

Vi oplever alle verden omkring os med vores sanser, og alle de sanseindtryk, som vi oplever, skal modtages, bearbejdes, fortolkes af vores hjerne, og de skal omsættes til tanker, bevægelser og handlinger. På den måde bliver vi i stand til at forholde os hensigtsmæssigt til vores omverden.

Nogle børn har svært ved at tolke og regulere deres sanser, man kalder det for sanseintegrationsproblemer, og det kan vise sig på forskellige måder.

Nogle børn har en ekstrem følsomhed overfor lugte, lys, smag. Nogle børn har rigtig svært ved balance - vil f.eks. ikke slå koldbøtter eller gynge, de føler sig dårlige, føler at de bliver svimle. Nogle børn vil hellere se på de andre børn end selv at være med, fordi det er svært at være motorisk aktiv. Andre børn reagerer modsat og bliver meget aktive, så aktive, at de nærmest kan virke hyperaktive, og hele tiden er i bevægelse, fordi det er deres måde at lukke sanseindtrykkene ude. Nogle børn reagerer voldsomt på berøring - både kærtegn, massage, de vægrer sig ved at blive rørt ved, de putter sig ikke ind til deres forældre, og der er også børn, der reagerer voldsomt på tøj der kradser, vaskemærker der irriterer, sømme som generer.

Du spørger "er det alderen, eller er der noget i kroppen, som hun ikke kan styre?", og du nævner i dit brev lidt ting, som godt kunne tyde på, at hun måske har lidt sansemotoriske udfordringer. Du nævner, at hun altid har været motorisk igang, at hun har svært ved at sidde stille, at hun kan blive fulstændig hysterisk, hvis du tager hende op på dit skød, og at hun slet ikke kan finde ro på denne måde, men spjætter med arme og ben. Hun løber rundt over alt og sidder aldrig stille - hun har så meget uro i kroppen...

Du nævner også, at hun har svært ved at koncentrere sig omkring maden, sjældent bliver siddende ved bordet, og at hun pt er meget afvisende overfor ny mad...

Din beskrivelse kan sagtens være aldersbetinget. Børn på 1.5 år er aktive, de er motorisk igang og kan næsten opleves som drevet af en indre motor. De vil undersøge, udforske og har en naturlig nysgerrighed på verden og deres omgivelser. Det er vigtigt, at de har denne udforskningstrang, for den hjælper dem jo netop med at lære verden at kende, finde ud af, hvordan ting fungerer og også finde ud af deres krop. Denne indre drivkraft skal vi støtte, anerkende, stimulere, så deres udvikling hele tiden hjælpes på vej i den rigtig retning. Vi skal derfor opmuntre dem til ...

Annonce

... at afprøve nye ting og være motorisk igang, og i princippet er det f.eks. bedre og rigtig godt, at din datter hellere vil gå selv, end sidde i klapvognen...

At hun spiser mere og mere selektivt kan også handle om alder. Børn i 1.5 års alderen vil naturligt ikke ret gerne smage på nye fødevarer. Det handler ikke om kræsenhed, men om det man kalder fødevare-neofobi. Neofobi betyder frygt for det nye, det ukendte - herunder også ny mad.

Man siger, at det grundlæggende ligger i os mennesker at være på vagt overfor nye fødevarer. Evolutionært kan man sige, at børn har kunne finde mad i naturen, fra de var 1.5-2 år gamle, og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Børn har altså skulle være tilbageholdende overfor fremmed mad eller mad med anderledes smag - og sådan er det stadig. Derfor er det helt normalt, at din datter nu begynder at afvise ny mad. Børn i 1.5-2 års alderen vil spise mere selektivt, og de vil være mere skeptiske overfor forskellige fødevarer...

Det du fortæller, behøver altså ikke være problematisk - det kan være helt normalt. MEN, du skriver jo til mig af en grund - du har en bekymring, og det tænker jeg, er vigtigt at tage alvorligt. For måske er der noget sansemotorisk, som I skal arbejde lidt med...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kunne overveje, om det ville være en idé at få hendes sansemotoriske udvikling vurderet. Altså få vurderet, om hendes store motoriske uro, og det at hun har svært ved at side på skødet, ikke rigtig putter sig til dig osv. om hun er så aktiv, som hun er - hænger naturligt sammen med hendes alder og den store udvikling, som hun går igennem netop nu - eller om det kan hænge sammen med, at hun har behov for nogle sansemotoriske øvelser.

Der findes fysio- og ergoterapeuter, som har specialiseret sig i børn med sansemotoriske udfordringer. De kan lave sansemotoriske øvelse med din datter og også give dig idéer til øvelser, som I selv kan lave hjemme.

Sansemotoriske øvelser er ofte sjove for barnet. Øvelser kan f.eks. være specifikke børsteøvelser, hvor barnet børstes på kroppen med en speciel børste. Det kan også være, at hun skal rulles ind i et tæppe, at hun skal gynges med, prøve at hoppe, kaste med en bold, prøve at gå balance, se på forskellige lys og meget mere... Øvelser bliver tilrettelagt efter det enkelte barn, så barnet bliver sansestimuleret på forskellig vis, og man kan ofte se en ændring i løbet af nogle uger.

Går hun i vuggestue? Dagpleje? Du kan også prøve at tale med pædagogerne eller dagplejen og evt. den tilsynsførende pædagog omkring den uro, som du oplever hos din datter. Det er altid godt at få lidt andre øjne på, når man er i tvivl - og hellere spørge en gang for meget, det er kun rigtig fint, at du spørger :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige