Autisme? - 19 mdr.

8. juli 2023

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Autisme? - 19 mdr.

Kære Helen

Her er en lille update fra mig.

Det går fortsat fremad med min datter. Vi følger dine gode råd, og vi oplever en pige, som er i rivende udvikling. Vuggestuen har haft en AKT-pædagog til at observere hende et par gange. Hun mener, at jeg godt kan pakke mine bekymringer væk, da øjenkontakten med min datter er blevet meget bedre på ganske kort tid, og at hun er blevet langt mere social og opsøgende.

Det samme oplever vi herhjemme. Det gør mig så glad, og jeg oplever at samhørigheden mellem min datter og jeg er blevet langt større. Jeg får meget mere tilbage, end hvad jeg gjorde for bare en måned siden. Alligevel er det som om, jeg ikke helt tør at give med hen til glæden men fortsat får øje på små tegn på autisme. Det er som om, at jeg beskytter mig selv ved at forberede mig på det værste, da det ikke vil være til at bære, hvis det alligevel skulle vise sig, at min datter har autisme.

Jeg prøver dog at stole på AKT-pædagogen, når hun siger, at autistiske børn er langt tungere at arbejde med, og at der ikke ville finde en udvikling sted så hurtigt, hvis det handlede om autisme. Hun siger, at hun er holdt op med at tælle ...

Annonce

... sekunder ved øjenkontakt, da den bare er stabil og naturlig.

Noget andet er, at jeg “kæmper” meget med min datter, når vi er på tur. Hun elsker at være ude, og er meget nysgerrig af sind. Men det er f.eks. svært for mig at have hende med til vandet, da hun skriger og bliver hysterisk, hvis hun ikke får lov til at hoppe ned fra broen og ud i vandet. Det er som om, hun ikke frygter det. Vi kan heller ikke bare sidde og lege i sandet, men VIL ud i vandet, selvom hun har alt sit tøj på. Hun bliver tosset, hvis jeg prøver at stoppe hende. Hun bliver ved og ved, indtil vi må gå hjem.

På samme måde er jeg også udfordret, når vi er i zoologisk have, hvor hun også “stikker af” og vil ud at opleve. Hun virker her til at være ret meget i sin egen verden og vil bare opleve det hele og rende rundt selv. Hun er meget impulsstyret i disse situationer. Render bare rundt, kigger, griner og er meget glad.

Ofte har jeg hende siddende i klapvognen, da jeg ikke orker at styrte sådan rundt efter hende. Det gør mig lidt trist, når jeg ser, at andre børn på hendes alder kan gå hånd i hånd med deres forældre.

Hvad mener du?

De bedste hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder