Svar: Overstimulering - 3 mdr.

5. oktober 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Først - ro på! :) Der er bestemt ingen grund til, at du skal føle dig som en fiasko. Du har ikke gjort noget forkert, og det er rigtig godt, at du har haft mod på at komme lidt ud at gå med barnevognen. Det skal du endelig blive ved med!:)

Det lyder til at være gået ret fint. Det startede super godt, og det fungerer langt bedre, når din lille dreng kan ligge lidt oprejst og følge med i hvad der sker. Han er faldet i søvn efter kort tid og har på den måde haft en god oplevelse med at være i barnevognen. Så langt så godt.

Du har ganske givet ret i, at han kan være lidt svær at aflæse. Nogle børn sender meget tydelige signaler, og man er ikke i tvivl om, hvornår de er trætte, sultne, keder sig osv. Andre børn er langt sværere at tyde, og det kan virke som om, der blot går et splitsekund, så skifter overskud og glæde til underskud og gråd. Derfor er det rigtig godt, at du også kikker lidt på klokken og ud fra tiden prøver at vurdere, hvornår det er tid til amning, skiltning, ro, putning osv. Præcist som du har forsøgt.

Du spørger, hvad du kunne have gjort anderledes, for at turen var endt bedre - og det er vigtigt her at sige, at du måske ikke kunne have gjort noget. Det kan sagtens være tilfældigt. Når det så er sagt, så vil et bud være, at du efter biblioteksbesøget var trillet direkte hjem. Det kan godt have været lidt for meget, at I også lige skulle ind og handle lidt på vejen hjem - selvom det lyder til at have været et kortvarigt indkøb. Måske især også fordi han kun sov 35 minutter, havde han sovet en længere lur, så ville hans overskud måske have været større, og I kunne have lavet flere ting:)

Generelt så har børn i 3-4 måneders alderen ofte svært ved for mange aktiviteter og kan blive rigtigt kede af det, hvis dagene er fyldt med for mange oplevelser. Nogle børn reagerer, når man er ude, hvor andre først reagerer, når man træder ind over dørtærsklen hjemme. Det vil du naturligt også lære hen af vejen og få lidt fornemmelse for, hvordan din dreng reagerer, og hvad der vil fungere bedst for jer.

Med den alder han har nu, så begynder han at opfatte verden større. Han kan se længere, og han fornemmer tydeligt rummet han er i. Han skelner nu mere og mere tydeligt mellem, om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos far, mor, en ...

Annonce

... fremmed og kan f.eks. blive rigtigt ked af det, hvis bedsteforældreeller andre forsøger at holde ham.

Han oplever verden med alle sine sanser, og fordi han er langt mere bevidst nu og kan se længere, så får han ekstra mange stimuli. Lys, lyd, berøring osv. vil alt sammen påvirke ham. Det vil ofte være svært for børn i 3-4 måneders alderen at være i forsamlinger med mange mennesker og mange lyde - og man vil ofte opleve, at barnet kan protestere meget og blive rigtig ked af det, hvis barnet f.eks. skal gå fra arm til arm og alle vil "dikke-dikke", eller man mærker, at uroen forstyrrer barnets søvn, så hans søvn bliver afbrudt. Alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover, ligesom det kan være svært at koble fra alle oplevelserne og overgive sig til søvnen.

Det er super fint, at du hjemme har lagt ham til brystet og netop brugt mælken og din nærhed til at få ham rolig igen - og han er også faldet i søvn. Det har været rigtig trygt og dejligt at komme hjem og få ro på igen, så det er så fint, det du har gjort:)

Jeg tænker umiddelbart, at du skal fortsætte jeres daglige barnevognsture. Måske starte med at trille ture igennem skoven, hvor han kan ligge og kikke på bladene, se på lyset, bevægelserne, mærke vinden i ansigtet og på den måde få masser af stimuli, men samtidig også blive vænnet til at være i sin barnevogn og synes, at det er okay at falde i søvn i den.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Stille og roligt kan du så udvide jeres ture til byture, hvor han også kan se trafikken, høre lydene fra bilerne og på den måde få nye stimuli. Det er rigtig dejligt, at I bor tæt på byen og f.eks. biblioteket, hvor du kan sætte dig og amme ham og igen få ro på, hvis der er behov for det, før I så triller hjem. Og gradvist derfra og i takt med at han så vænner sig mere og mere til at trille ture i barnevognen, så kan I begynde at trille ned i byen for at handle osv.

Har du en bæresele, som du evt. kan tage med - så hvis han igen bliver ulykkelig på turen, så er det lettere at tage ham op og bære ham, så I kan nå hjem uden alt for meget stress for jer begge... det var måske en mulighed:)

Du skal ikke ærgre dig, men glæde dig over, at det faktisk er forløbet så fint, og det er et skridt i den rigtige retning. To skridt frem og et tilbage er stadig fremad, selvom det går langsomt:)

Rigtig meget held og lykke herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene