Svar: Tryghedssøgende, fase eller reaktion - hvordan møde og støtte hende
2. august 2021
Alder:
12 mdr.
Kære Noras mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Der er ingen tvivl om, at jeres piger lige nu gennemgår en stor udvikling, og det er helt normalt, at de i denne alder kan blive lidt mere tryghedssøgende og vise ekstra behov for nærhed og tæt kontakt. At det ikke sker samtidig er sandsynligvis fordi de jo er forskellige, selvom de er tvillinger, så har de ikke nødvendigvis samme behov på samme tid, og så har Nora lige været syg, hvilket så naturligt også spiller ind.
Er de begyndt at rejse sig og gå lidt rundt ved møblerne? I den perioder, hvor børn begynder at bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, så kommer de ofte ind i en slags separation-gentilnærmelses-fase. Hvor de på den ene side, søger ekstra kontakt og nærhed, så vil de op, være i favn osv. og lige så snart de kommer op, så vil de ned igen, fordi de øver sig i at forsøge sig mere på egen hånd. Denne periode ligger ofte i 13-15 måneders alderen, men kan naturligt også godt ses, når man er 12 måneder gammel - igen er børn forskellige :)
Dagplejestart og det pludselig at skulle undvære mor og far i løbet af dagen kan også være svært. Pigerne er stadig så små, at de ikke har hjernemæssig bevidsthed om, at I stadig er der, når de ikke kan se jer. De kan blive rigtigt kede af det, hvis I går ind i et andet rum uden at tage dem med, og de har stadig svært ved at forholde sig til, at I kan være lige på den anden side af væggen. De har brug for at se jer for at vide, at I ikke er forsvundet. Samtidig kan de ikke forholde sig til tid, så de ved ikke, når I går, om I er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage, de mærker bare, at I forsvinder. De forstår heller ikke en forklaring om, at I kommer igen, når de har sovet til middag eller lignende.
Derfor er det naturligt hårdt for dem at være adskilt fra jer om dagen og det er rigtig godt, at de har hinanden, ligesom det er rigtig godt, at de har en sød og omsorgsfuld dagsplejer, som det lyder som om, at de allerede er igang med at knytte sig til. Det er super godt. Det ændrer dog ikke på, at især Nora lige nu har rigtig meget brug for at få fyldt sit mor-depot godt op, når hun er hjemme, så hun har noget at tære af, når I ikke er sammen, og det er netop sådan du skal se det :)
Det er rigtig vigtigt, at du giver hende masser af knus, kys, kram, prioriterer at sidde lidt med hende osv. så hun kan mærke dig og fornemme, at du stadig er der for hende og ikke pludselig går - så hendes mor-depot bliver fyldt godt op. Det er vigtigt, at du ikke afviser hende eller skubber hende fra dig og siger f.eks. "nu må du lige vente lidt" eller "gå nu over til din far" eller lignende. Det vil kunne forstærke hendes følelse af at behøve dig og gøre det sværere for hende at adskille sig. Prøv derfor, når du f.eks. sidder med søster at tale lidt med nora også, så hun stadig føler sig set. Prøv om du kan sidde med dem begge to eller lave ting, hvor de begge føler, at deres mor er der for dem. Og når far tager over, så prøv at gøre det på en helt naturlig måde og uden at det kommer til at give en konflikt eller blive til en principsag om at far også skal kunne.
Naturligvis skal far kunne, og det er også rigtig godt, at I holder fast i nogle daglige rutiner med at far f.eks. også giver bad, også kan putte, give pigerne mad, lege med dem osv. Men det er også helt okay at mor lige nu måske er lidt mere på Nora og far lidt mere på søster, hvis det er sådan det fungerer bedst - om en måned er det måske modsat.
Du spørger om du skal "lade hende hænge hos dig" og jeg tænker det lidt anderledes. Det er ikke fordi hun skal "hænge på dig", du må meget gerne prøve at se, om du ikke ved at give hende lidt knus og kram og ved at vise dig tilgængelig kan motivere hende til også at være lidt selv eller lade andre hjælpe. Så du giver et kram og hjælper hende videre med legen eller så du nogle gange på afstand beroliger og betrygger med et "jeg er lige her skat, leg du blot med dukken" eller lignende.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske