1 time før 16 mdr datter falder i søvn om aftenen

2. august 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

1 time før 16 mdr datter falder i søvn om aftenen

Kære Helen,

Så har jeg vist brug for dine gode råd igen!

Min datter der lige er blevet 16mdr tager ufatteligt lang tid (alt for 20min til over 1 time) om og overgive sig til søvnen om aftenen og ved ikke hvad jeg kan gøre for og hjælpe hende.

Hun græder ikke, men rejser sig op og ned, ruller rundt, snakker, kaster ting ud over sengekanten osv.

Hvis jeg bare siger “Godnat og læg dig ned skat” Så sker der ikke noget, men når der er gået en time og jeg så har en lidt skarpere stemme på, så ruller hun rundt på maven med det samme og falder i søvn...

Hendes dag og rutiner ser således ud:

05:30-6:30 : Vågner og er glad og frisk. Nogen gange vågner hun kl 04:30, er vågen i en time og falder så i søvn igen indtil 6:30. Dette er noget nyt..

6:30-7 Morgenmad

9:00 frugt og bolle/ rugbrød med ost og vand i kop

11:00 Frokost kylling el æg med spinat/ grønkål, brød/ pasta/ris

11:30-12 puttes til lur og her falder hun som regel i søvn efter 10 min af sig selv.

Annonce

... vågner efter enten 1.5-2 timer. Har aldrig sovet mere end dette.

14:00 bolle med mandelsmør/ avocado, frugt og vand i kop

17:00 Middag kød/ fisk, grøntsager/ kartofler ( spiser samme som os)

18:00 bad, froteres, smøres ind i creme, nattøj

18:30 godnat grød efterfulgt af kort godnathistorie i seng - her bliver hun oftest vred når vi er færdige med bogen, og jeg skal derfor holde hende lidt i hånden så hun falder ned og lægger sig i sengen.

18:45-19 Burde hun sove, men som sagt ruller rundt og leger med min hånd indtil hun enten ruller om og falder i søvn- på en god aften efter 20 min, og ellers kan det trække ud til kl 19:30-20..

Hun sover mere eller mindre igennem natten med få opvågninger hvor hun lægger sig selv til og sove igen ved hjælp af sin sut.
Dog skal hun have hjælp til og falde i søvn igen hvis hun vågner kl 04:30.

Er hun for overtræt eller mon ikke træt nok når hun puttes, eller er det noget helt tredje jeg ikke har fanget?!

Kærlig hilsen,

Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder