Svar: Skriger når det ikke lige lykkes ham

22. juli 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Natacha

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at Milas er rigtig godt igang med en sund og fin udvikling. Det lyder som om, at han er meget interesseret i sit legetøj, og det lyder også som om, at han forsøger at bruge sig selv motorisk på gulvet, vender, drejer sig, triller omkring, kryber osv. og naturligt forsøger at få fat i legetøj og andres ting, som han kan se.

Men det er bare rigtig svært. Han kan endnu ikke styre sin krop og kroppens bevægelser, så nogle gange, når han vil fremad, så kommer han tilbage i stedet og dermed længere væk, fra det han forsøgt at få fat i - og det er naturligt frustrerende. Derfor bliver han ked af det, græder.

Det samme ses, når han f.eks. er på puslebordet, og han får øje på ting i blekurven. Det er spændende at undersøge tingene i den, for han ser jo, at du ofte tager ting op fra blekurven, så det vækker naturligt hans interesse. Men når du så triller ham tilbage på ryggen igen, så bliver han ked af det. Han forstår ikke, hvorfor han skal ligge stille, hvorfor du skal give ham ren ble på osv. Han er fuldstændig styret af lysten til at kikke i blekurven, og derfor græder han, når du forhindrer ham i det.

Når han ligger på gulvet, så må du meget gerne lægge legetøj i nærheden af ham, så ...

Annonce

... han har en chance for at få fat i det og derfor motiveres til at forsøge sig. Du må også meget gerne hjælpe ham med at trille, krybe fremad osv. så du hjælper ham med at lave de bevægelser, som han endnu ikke selv mestrer. Du kan f.eks. trykke skiftevis på venstre og højre fodsål, for at guide ham til at krybe som en lille soldat :)

Når han ligger på puslebordet, så må du gerne give ham en ble, en cremetube, en vaskeklud eller andet i hænderne, så han får lov til at ligge og kikke på disse ting, imens du vasker ham og gør ham klar. Så han på den måde oplever, at han får lov til at undersøge noget af det, som er i blekurven, og du anerkender hans lyst til at undersøge, men samtidig også forsøger at skabe en situation, hvor du stadig kan få lov til at skifte ham uden for meget ballade og gråd.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle gange kan det også være en god idé at aflede ham, at du synger for ham, hjælper ham med at bruge kroppen, cykler med benene, puster ham på maven osv. og udnytter at han på puslepuden ikke har ret meget tøj på - så det er lidt mere spændende at lege med dig, end at vende og dreje sig efter blekurven hele tiden :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre...

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far