Svar: Skriger når det ikke lige lykkes ham
22. juli 2021
Alder:
5 mdr.
Kære Natacha
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at Milas er rigtig godt igang med en sund og fin udvikling. Det lyder som om, at han er meget interesseret i sit legetøj, og det lyder også som om, at han forsøger at bruge sig selv motorisk på gulvet, vender, drejer sig, triller omkring, kryber osv. og naturligt forsøger at få fat i legetøj og andres ting, som han kan se.
Men det er bare rigtig svært. Han kan endnu ikke styre sin krop og kroppens bevægelser, så nogle gange, når han vil fremad, så kommer han tilbage i stedet og dermed længere væk, fra det han forsøgt at få fat i - og det er naturligt frustrerende. Derfor bliver han ked af det, græder.
Det samme ses, når han f.eks. er på puslebordet, og han får øje på ting i blekurven. Det er spændende at undersøge tingene i den, for han ser jo, at du ofte tager ting op fra blekurven, så det vækker naturligt hans interesse. Men når du så triller ham tilbage på ryggen igen, så bliver han ked af det. Han forstår ikke, hvorfor han skal ligge stille, hvorfor du skal give ham ren ble på osv. Han er fuldstændig styret af lysten til at kikke i blekurven, og derfor græder han, når du forhindrer ham i det.
Når han ligger på gulvet, så må du meget gerne lægge legetøj i nærheden af ham, så han har en chance for at få fat i det og derfor motiveres til at forsøge sig. Du må også meget gerne hjælpe ham med at trille, krybe fremad osv. så du hjælper ham med at lave de bevægelser, som han endnu ikke selv mestrer. Du kan f.eks. trykke skiftevis på venstre og højre fodsål, for at guide ham til at krybe som en lille soldat :)
Når han ligger på puslebordet, så må du gerne give ham en ble, en cremetube, en vaskeklud eller andet i hænderne, så han får lov til at ligge og kikke på disse ting, imens du vasker ham og gør ham klar. Så han på den måde oplever, at han får lov til at undersøge noget af det, som er i blekurven, og du anerkender hans lyst til at undersøge, men samtidig også forsøger at skabe en situation, hvor du stadig kan få lov til at skifte ham uden for meget ballade og gråd.
Nogle gange kan det også være en god idé at aflede ham, at du synger for ham, hjælper ham med at bruge kroppen, cykler med benene, puster ham på maven osv. og udnytter at han på puslepuden ikke har ret meget tøj på - så det er lidt mere spændende at lege med dig, end at vende og dreje sig efter blekurven hele tiden :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre...
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske