Vores pre-teenager

23. juli 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Vores pre-teenager

Hej Helen

Vi oplever lige nu, som så mange andre "the terrible two's". Vores datter Maja er blevet en lille pre-teenager. Egentlig så tror jeg, at vi har en mild version af det, men jeg kunne alligevel godt tænke mig lidt gode råd.

Hun startede i børnehave i Juni, og det er grundlæggende gået godt, men "honeymoonen" er ovre, og lige nu savner hun de "bedste venner" som holder sommerferie - jeg ved ikke om dette spiller ind, eller om det simpelthen bare er det udviklingstrin hun er i lige nu, som gør det.

Hun er begyndt at dagen igennem at svare os på en irritabel måde. Hun "bider" af og forsøger også jævnligt at irettesætte os.
Jeg ved hun er i perioden hvor hun gerne vil være dirrigenten som styrer det hele, og det mærker vi også til.

Jeg har lidt svært ved hvordan vi bedst ...

Annonce

... går til det, fordi hvis hun reelt er vred over noget, så skal vi jo heller ikke forvente at hun bare taler med sin alm. glade stemme. Men vi ønsker, at vi alle gør vores bedste for at tale pænt til hinanden.
Jeg ønsker ikke, at hun få en følelse af at være forkert, så hvordan kan vi bedst guide hende i en bedre retning uden at det blir med "negative ord". Jeg har nogle gange brugt " Maja det virker meget bedre på mig, hvis du bruger din almindelige stemme". Så siger hun det en gang med sin almindelige stemme, men tendensen er uændret.

Vi oplever også, at hun bliver virkelig oprevet over små ting. Her øver vi os på af bruge afledning, men nogle gange bliver hun ved med at bringe dén ting op, som vi ikke er enige om.

Gode råd tages imod med kyshånd :)

Med venlig hilsen
Maja's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor