Brev:
Vores pre-teenager
23. juli 2021
Alder:
2 år, 11 mdr.
Vores pre-teenager
Hej Helen
Vi oplever lige nu, som så mange andre "the terrible two's". Vores datter Maja er blevet en lille pre-teenager. Egentlig så tror jeg, at vi har en mild version af det, men jeg kunne alligevel godt tænke mig lidt gode råd.
Hun startede i børnehave i Juni, og det er grundlæggende gået godt, men "honeymoonen" er ovre, og lige nu savner hun de "bedste venner" som holder sommerferie - jeg ved ikke om dette spiller ind, eller om det simpelthen bare er det udviklingstrin hun er i lige nu, som gør det.
Hun er begyndt at dagen igennem at svare os på en irritabel måde. Hun "bider" af og forsøger også jævnligt at irettesætte os.
Jeg ved hun er i perioden hvor hun gerne vil være dirrigenten som styrer det hele, og det mærker vi også til.
Jeg har lidt svært ved hvordan vi bedst går til det, fordi hvis hun reelt er vred over noget, så skal vi jo heller ikke forvente at hun bare taler med sin alm. glade stemme. Men vi ønsker, at vi alle gør vores bedste for at tale pænt til hinanden.
Jeg ønsker ikke, at hun få en følelse af at være forkert, så hvordan kan vi bedst guide hende i en bedre retning uden at det blir med "negative ord". Jeg har nogle gange brugt " Maja det virker meget bedre på mig, hvis du bruger din almindelige stemme". Så siger hun det en gang med sin almindelige stemme, men tendensen er uændret.
Vi oplever også, at hun bliver virkelig oprevet over små ting. Her øver vi os på af bruge afledning, men nogle gange bliver hun ved med at bringe dén ting op, som vi ikke er enige om.
Gode råd tages imod med kyshånd :)
Med venlig hilsen
Maja's mor