Svar: Aktiv og livlig datter

9. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Kære Heidi

Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen og stort tillykke med, at I har fået en lillesøster :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Det lyder som om, at I har en meget aktiv datter. Hun er motorisk rigtig godt igang og lyder til at være en nysgerrig pige, der bare har rigtig meget lyst til at udforske verden, lære og suge til sig. Det er naturligt super godt.

Børn er forskellige, og de lærer forskelligt. Og jeres dreng og datter kan godt have vidt forskelligt temperament, personlighed og måde at møde verden på, lære ting på. Det er en af de meget spændende ting ved at være forældre til flere børn - synes jeg - at opleve forskelligheden og finde ud af, hvordan de hver især skal mødes, for at udvikle sig bedst muligt.

Du nævner, at du selv har ADHD, og det kan naturligvis ikke udelukkes, at din datter også kan have dette. ADHD er faktisk arveligt. Hvis jeres datter har ADHD, så vil hun sandsynligvis have lidt svært ved at forstå og gennemføre visse aktiviteter - f.eks. hvordan hun skal lege med sine legeting og hvad der forventes af hende her. Du fortæller, at hun ofte slæber alt frem og efter 15 minutter, så mister hun interessen og er videre med det næste. Det kan også være svært for hende at vide, hvordan hun forventes at opføre sig ved middagsbordet. Hun forstår ikke nødvendigvis reglerne, overskrider måske jeres grænser, fordi hun "leger med maden" og andre ting.

Børn med ADHD vil ofte være meget urolige og virke generelt uopmærksomme. Hun vil kunne handle meget impulsivt og vil have svært ved at fordybe sig omkring ting i længere tid. Og hun vil kunne have rigtig svært ved at overskue for mange ting på en gang og have meget svært ved at gøre, som voksne ofte forventer af hende...

Da du selv har ADHD, så kender du problematikken og ved måske allerede, hvad der kan hjælpe hende - og hvad du i hvert fald ikke skal gøre:) Men generelt så kan det være en rigtig god idé, at I forsøger at kommunikere tydeligt til hende, giver hende klare beskeder, som hun kan forstå - når hun trods alt ikke er mere end 2.5 år gammel. Det er også vigtigt, at I anerkender hende, det hun gør og kan, så hun tankes godt op med selvværd og en følelse af, at hun har værdi. Det er vigtigt, at I forsøger ikke at skælde ud eller irettesætte for meget, men i stedet forsøger at fortælle hende, hvad I gerne vil - altså mere fokus på det I gerne vil end på det, som hun gør forkert :)

Du fortæller, at du er uddannet ergoterapeut, og jeg tænker, at du derfor ved en del om sanser og sanseintegration - for det kan faktisk også være dette, som netop spiller ind hos jer.

Det, at jeres datter motorisk er meget urolig, har rigtig svært ved at sidde stille og generelt virker til hele tiden at være igang, nærmest drevet af en indre motor - samtidig med, at hun grisser meget med maden, roder rundt i maden, vælter vandglasset, klemmer sovs ud mellem fingrene osv. - det kan godt være tegn på, at hun måske har lidt problemer med sin taktile sans. Hvis hun har et sart taktilt sansesystem, så kan hun overreagere på sanseindtryk og det kan netop give disse reaktioner.

Du kunne overveje, om du skulle kontakte en ergoterapeut med speciale i børn og ...

Annonce

... sanseintegration for både at få en vurdering af din datter, men også for at få nogle redskaber til, hvordan du kan hjælpe hende. Det kunne godt være, at hun havde brug for noget sansemotorisk træning :) Måske har du selv allerede tænkt tanken... :)

Der er naturligvis også den mulighed, at hun bare er en aktiv 2.5 årig pige, som naturligt interesserer sig for verden og blot har travlt med at komme fremad og videre. Nogle børn lærer ved at røre ved ting. De afprøver ting og finder løsninger ved igen og igen at prøve sig frem. De lærer bedst, når de er i bevægelse og derfor kravler, klatrer, kryber, danser, hopper og løber de rundt. Andre børn lærer ved at sidde stille, studerer detaljer. De vender og drejer hvert eneste stykke legetøj igen og igen og kan lege med de samme legetøj i rigtig lang tid - hvorefter det så er leget færdigt og de kan så gå igang med at koncentrere sig om noget andet, noget nyt - som så studeres til bunds. Den amerikanske psykolog Howard Gardner har blandt andet beskriver de forskellige der, som man (børn) lærer på.

Med hensyn til legetøj og at hun her mister fokus, så kan du prøve at dele legetøjet op i store kasser og så kun tage en kasse frem af gangen. Når hun har leget færdig med tingene i én kasse, så hjælper I hinanden med at komme det tilbage i kassen og sætte den på plads, før I så finder næste kasse frem. Det at tingene er pakket væk i kasser, kan både gøre det lidt mere spændende at lege med det - hun glemmer, hvad hun har, når det er lagt i kasser og bliver naturligt glad, når det så kommer frem. Samtidig hjælper du hende med at overskue en kasse af gangen, så alt legetøj ikke hives ud på gulvet på en gang :)

Med hensyn til hendes uro ved f.eks. middagsbordet, så har nogle børn stor glæde af en pude, som de kan sidde på. Der findes specille puder, som stimulere barnets balance og motorik, når barnet sidder og som samtidig gør, at barnet bedre kan koncentrere sig om det, som sker ved bordet. Du kan f.eks. kikke efter "Togu Dynair", "Dynair Kids", "Sero pude", "Balance pude"...

Med hensyn til, om hun skal udfordres mere, så er det svært at svare på, for det afhænger naturligt af, hvor meget I allerede laver sammen. Men måske er det hun har brug for en særlig sansemotorisk træning. Hvis det er taktilsansen som skal stimuleres, så kan du f.eks.:

- Give hende bad og efterfølgende smøre hende godt med creme. Det må gerne være både brusebad, karbad, eller måske kan I tage i svømmehallen

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Lade hende gå rundt uden for meget tøj og gerne lade hende prøve at gå på forskellige underlag f.eks. græs, grus, fliser, en kokosmåtte og lignende. Måske tage til stranden og lade hende gå i sandet, i vandkanten osv.

- Lade hende lege med sand, vand, mudder. Mærke det mellem hænderne og mellem tæerne, på kroppen - måske prøve at "begrave" hende i sand.

- Lade hende være med til at bage boller, ælte dej, sidde med bolledej i hænderne, forme boller og lægge dem på bageplade.

- Lege med fingermaling, modellervoks og lignende, så hun prøver at have andet i hænderne og fingrene end sovs :)

- Prøve at børste hende på kroppen med forskellige materialer - f.eks. bløde vatrondeller, en kold klud, en varm klud, måske prøve forsigtigt med en neglebørste

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!