Søvnproblemer igen - 12 mdr.

9. juni 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Søvnproblemer igen - 12 mdr.

Hej Helen

Så har vi brug for dine råd og tanker igen :)

Arthur er lige fyldt 1 år og er lige startet i vuggestue for en måned siden. Han er generelt glad i vuggestuen, men nætterne er ved at tage livet af os nu.

Han har egentlig sovet rigtig fint indtil for 14 dage siden. Han er nu begyndt at vågne ca 10 gange i løbet af natten og græde, indtil vi kommer og vugger ham.

Mine tanker går selv på at han mangler søvn i løbet af dagen i kombination med det mange indtryk han får i vuggestuen. Vi har også gjort os nogle frygtelig dårlige vaner vi gerne vil af med. For at give dig et overblik over hvad jeg mener med den manglende søvn, får du lige en typisk dagsrytme:

5-5.30
Vågner og kan ikke sove mere

Morgengrød

9.00
Formiddagsmad

10.3 0–11.00
Frokost og puttes

Han sover typisk en time og et kvarter.
Måske 2 hvis vi er heldige.

14.00
Frugt/bolle

16.00
A-38 og lidt frugt

17.30
Aftensmad efterfulgt af et bad

18.30
Godnatgrød

19.00
Puttes til natten med en flaske

Vi hopper/vugger ham i søvn på en stor Pilatesbold. Dvs. Vi har ham i armene mens vi sidder og hopper på bolden. Så ...

Annonce

... falder han ok hurtigt i søvn og vi kan lægge ham over i hans seng.

Så går der ca. en time og så begynder han at vågne/græde ca en gang i timen :( og vi må skiftes til at gå ind og hoppe med ham. Han får også flere små flasker i løbet af natten, da det giver lidt ro.

Vi vil jo gerne ud af flasken nu og lære ham at falde i søvn selv, men jeg har lidt mistet overblikket over hvordan vi starter. De 2 andre børn skal jo også passes, så lige nu er vi udkørte og trætte.

Det skal siges at han græder meget i løbet af en dag og virker ikke som om har har det store overskud, især ikke efter vuggestue og det er også derfor jeg tror han mangler søvn, men for ca 2 måneder gik vi fra 2 til 1 lur, da han simpelthen ikke kunne sove om aftenen, når han fik 2 lure. Han sov først ved 22 tiden og sov ikke længere om morgenen. Derfor gik vi over til 1 lur og det gik faktisk fint indtil for de 14 dage siden.
Men hvis vi skal tilbage til de 2 lure, hvordan gør vi så bedst det, så han kan puttes om aftenen?

Jeg håber du måske kan se hvor jeg kan sætte ind først, så vi langsomt kommer over på de gode vaner :)

På forhånd tusind tak.

Med venlig hilsen
Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig