Brev:
Aktiv og livlig datter
9. juni 2021
Alder:
2 år, 9 mdr.
Aktiv og livlig datter
Kære Helen.
Jeg har i en del år læst en masse gode svar til andre forældre, og nu har jeg brug for dine råd.
Min mand og jeg har to børn. En dreng på 6 og så vores datter på 2 år og 9 mdr.
Vores datter er en meget livlig og nysgerrig pige, der helst vil ALT selv. Hun har et voldsomt behov for at pille ved alting. Alt skal undersøges, afprøves og rykkes fra hinanden.
Jeg har ADHD og det gør, at jeg af og til har et meget svingende energiniveau. Det gør også, at når vi har så aktiv en datter, så bliver jeg meget hurtigt udkørt mentalt.
Jeg ved at børn kan rode, men vores datter slæber det ene frem efter det andet. Bøger, klodser, sine dukker osv. Så er det spændende i 15 min. og så videre til det næste.
Jeg føler at jeg skal være over hende konstant og holde øje, fordi man aldrig ved hvad hun finder på at afprøve. Ting som vi absolut ikke vil have at hun tager er vi simpelthen nødt til at lægge væk. Det kan være mit strikketøj, kuglepenne, sæbe, drikkedunke med vand, blomsterforstøveren. Ja, jeg kunne blive ved.
Når vi spiser så er vi også nødt til at have hende mere eller mindre pakket ind fordi hun sidder og roder med maden. Sovsen bliver taget op og klemt ud mellem fingrene. Vandglasset bliver med vilje tømt ud på bordet.
Der er tit rigtig dårlig stemning i spisesituationer fordi hun sidder på den måde. Vi skal altid have hende under opsyn, for ellers har hun smurt mad på væggen, eller tørret fingre i sin sidemands trøje.
Bortset fra alt det, så elsker hun at være med til det vi laver. Alt husligt er fedt. Hun elsker at være med i køkkenet og lave mad, eller hjælpe til i haven. Hun elsker musik og dans og hun er kreativ. Hun kan allerede tegne en mand med hovede, øjne, næse og en glad mund. Det er jeg ret imponeret af.
Jeg er selv uddannet ergoterapeut og har siddet og reflekteret over, om vores datter ikke bliver udfordret nok i det daglige, og at det kan skyldes hendes evige trang til at pille og rode ved alt? Hun taler rigtig godt af sin alder, synes jeg, men hun kender selvfølgelig ikke begrebet “at kede sig” endnu.
Er det hele bare en fase, eller kan jeg og min mand gøre noget for hende, for måske at udfordre hende noget mere?
Hilsen
Heidi.