Aktiv og livlig datter

9. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Aktiv og livlig datter

Kære Helen.

Jeg har i en del år læst en masse gode svar til andre forældre, og nu har jeg brug for dine råd.

Min mand og jeg har to børn. En dreng på 6 og så vores datter på 2 år og 9 mdr.
Vores datter er en meget livlig og nysgerrig pige, der helst vil ALT selv. Hun har et voldsomt behov for at pille ved alting. Alt skal undersøges, afprøves og rykkes fra hinanden.

Jeg har ADHD og det gør, at jeg af og til har et meget svingende energiniveau. Det gør også, at når vi har så aktiv en datter, så bliver jeg meget hurtigt udkørt mentalt.
Jeg ved at børn kan rode, men vores datter slæber det ene frem efter det andet. Bøger, klodser, sine dukker osv. Så er det spændende i 15 min. og så videre til det næste.

Jeg føler at jeg skal være over hende konstant og holde øje, fordi man aldrig ved hvad hun finder på at afprøve. Ting som vi absolut ikke vil have at hun tager er vi simpelthen nødt til at lægge væk. Det kan være mit strikketøj, kuglepenne, sæbe, drikkedunke med vand, blomsterforstøveren. Ja, jeg kunne blive ved.

Når vi spiser så er vi også nødt til at have hende mere eller ...

Annonce

... mindre pakket ind fordi hun sidder og roder med maden. Sovsen bliver taget op og klemt ud mellem fingrene. Vandglasset bliver med vilje tømt ud på bordet.

Der er tit rigtig dårlig stemning i spisesituationer fordi hun sidder på den måde. Vi skal altid have hende under opsyn, for ellers har hun smurt mad på væggen, eller tørret fingre i sin sidemands trøje.

Bortset fra alt det, så elsker hun at være med til det vi laver. Alt husligt er fedt. Hun elsker at være med i køkkenet og lave mad, eller hjælpe til i haven. Hun elsker musik og dans og hun er kreativ. Hun kan allerede tegne en mand med hovede, øjne, næse og en glad mund. Det er jeg ret imponeret af.

Jeg er selv uddannet ergoterapeut og har siddet og reflekteret over, om vores datter ikke bliver udfordret nok i det daglige, og at det kan skyldes hendes evige trang til at pille og rode ved alt? Hun taler rigtig godt af sin alder, synes jeg, men hun kender selvfølgelig ikke begrebet “at kede sig” endnu.

Er det hele bare en fase, eller kan jeg og min mand gøre noget for hende, for måske at udfordre hende noget mere?

Hilsen
Heidi.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder