Svar: Stimulering baby 5 mdr

23. marts 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte op med skemaden, jeres dreng spiser gladeligt ½-1 dl. grød til frokost, og det lyder derfor som om, at I så småt kan begynde at tilbyde ham lidt mos til aften. Det vil være bedre, at I giver ham ¾ dl. skemad to gange dagligt, end 1.5 dl. en gang dagligt.

Når I giver skemad to gange dagligt, så sikrer I ham for det første variation (både grød og mos) og I giver samtidig også stadig plads ti mælken maven. Samtidig vil skemaden være med til at skabe mere og mere rytme. I takt med at han begynder at spise mere, vil det være rigtig godt med nogenlunde faste spisetider - og det betyder, at I stille og roligt gerne må forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner - sammen med vand af kop - og så tilbydes flaske, før han skal sove. Denne rytme bliver naturligt mere og mere tydeligt i takt med at antallet af skemåltider gradvist øges, men det vil være godt at medtænke, fordi det naturligt også vil gøre, at I vil få skåret ned i antallet af flasker.

Du skal således forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual og ikke længere give ham flaske både, når han vågner, og før han skal sove. Det er super fint, at du stadig ammer ham om natten og jeg forestiller mig, at en dagsplan kunne se f.eks. således ud:

Tidlig morgen 06: ammes og sover lidt videre, ammes evt. igen, når dagen begynder og I står op.

I leger, tumler, hygger, pludrer

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping for at variere, vand af kop.

I leger, tumler, hygger, pludrer

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12-12.30...

Eftermiddag: Han vågner og I leger, tumler, hygger, pludrer igen

Flaske og puttes til dagens 3. lur som ofte er den korteste lur - måske ca. kl 16...

Vågner, leger, far er måske kommet hjem, I hygger, pludrer, tumler...

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

Er med eller i nærheden imens I spiser til aften...

Flaske og putts til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Som du kan se, så indgår der i denne plan to skemåltider - frokost og aften - og derudover indgår mælk - amning og flaske - som en fast del af putteritualet. Mælk gives ca. hver 3-4 time og det vil være rigtig godt, at du nu forsøger at skabe en rytme, som nogenlunde ligner dette. Det vil sikre jeres drengs behov rigtig fint :)

Den uro du beskriver kan naturligt være en del af hans udvikling og behov for at være mere og mere aktiv, bruge sig selv mere og mere motorisk. Det er rigtig godt, at du stadig tumler rigtig meget med ham, - også selvom han bliver lidt irriteret, eller du kan se, at det at ligge på maven hen over en yogabold er noget, som han ikke bryder sig så meget om... Det handler højst sandsynligt om træning - og når det virker ubehageligt for ham, så er det sandsynligvis fordi netop denne øvelse sætter lidt gang i hans labyrintsans/balance, så han kan godt føle sig lidt svimmel, hvilket ikke er så rart. Men det kan netop trænes. Når det er sagt, så skal du dog også være opmærksom på, om han har problemer med væske i mellemøret, for så vil den form for bevægelse være ekstra ubehagelig for ham og så vil han naturligt protestere mere.

Du kan også styrke hans balance ved at svinge ham, give ham luftture, hvor han "flyver" gennem luften, måske flyver fra mor til far. Du må gerne danse med ham, dreje ham rundt, rokke ham frem og tilbage - hele tiden holde øje med, hvad han synes om det og afpasse bevægelserne sådan, at han er okay med det.

Når han bliver irriteret over at ligge på maven, og du fornemmer, at han bliver sur, fordi han ikke kan finde ud af at komme frem eller tilbage, så må du gerne ...

Annonce

... hjælpe ham med at krybe. Det kan du gøre ved at presse skiftevis på venstre og højre fodsål og på den måde hjælpe ham med at komme fremad. Du kan også lægge dig foran ham, så han kan kikke på dig, når han ligger på maven eller du kan lægge ham foran et spejl, så han kan ligge og kikke på sig selv.

De fleste børn i alderen 3-6 mdr vil begynde at støtte lidt på benene, når de holdes i oprejst stilling og omkring 6 måneders alderen begynder de at gøre hoppebevægelser. De begynder også at kunne støtte på albuerne i maveleje og arbejde sig op på strakte arme og ind imellem trille om på ryggen. Når han ligger på ryggen vil han måske begynde at kunne gribe efter sine fødder og trille om på siden. Derfor kan du også lave forskellige øvelser, hvor du hjælper ham med at få øje på sine tæer, evt. give ham ranglesokker på...

Det vil være rigtig godt, at du cykler med hans ben, hvor du støtter hans underben og du må meget gerne synge "hjulene på bussen" eller lignende imens.

Lad ham også trække sig selv op til siddende og derefter til stående stilling, hvor du holder ham i hænderne og omkring hans håndled og selv lader ham trække sig op.

Hjælp ham med at dreje kroppen ved at støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte, så hele underkroppen drejes fra side til side. Og prøv at vise ham legetøj som han naturligt kikker efter og derfor finder ud af at dreje sig omkring.

Det er rigtig godt, at du hjælper ham med at koble fra, når det er sovetid. Og det er rigtig dejligt, at han er glad for sin barnevogn og faktisk finder god ro i den. Den må du meget gerne bruge, og det er fint at skærme ham med den :)

Det er også rigtig godt, at du kikker lidt på klokken og putter ham, når du fornemmer, at det er ved at være tid, og ikke går ud fra, at han selv viser sig parat - det lyder som om, at du er god til at aflæse ham, men at han ikke selv viser så tydelige træthedssignaler, så at følge klokken er en god idé. Tænker at dagsplanen også kan hjælpe lidt her :)

Du spørger om "det er medfødt, at der er så meget fart på ham" - og det kan det sagtens være. Børn er forskellige og har vidt forskellig personlighed. Og hvor nogle børn er meget stille, ligger og studerer detaljer opmærksomt, så er andre børn langt mere motorisk aktive og ligger sjældent stille og har ikke særlig meget lyst til at studere ting indgående, der skal nyt til mere eller mindre hele tiden... At det handler om, at I har gjort noget forkert, overstimuleret ham eller lignende, tænker jeg ikke det handler om :)

Legetøj i 3-6 måneders alderen kan f.eks. være:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Aktivitetsstativ med forskellige ophæng med lys, lyd og mulighed for bevægelse, når han slår til tingene.

Sansetæppe med forskellige stykker stof, frynser, knapper osv. der føles forskelligt at røre ved og gribe fat i. Når han begynder at bevæge sig mere omkring vil det være godt at ligge på et tæppe, der udfordrer hans følesans.

En uro, der bevæger sig imens der f.eks. spilles et bestemt stykke musik, kan give han genkendelighed og dermed også ro - f.eks. når han skal sove eller hvis du blot har brug for at han lige kan ligge lidt for sig selv :)

Et spejl, som han kan have foran sig og hvor han kan se sig selv, når han ligger på maven, kan også nogle gange give lidt underholdning.

Tøjdyr og forskellige rangler, som han kan øve sig i at gribe efter og holde fast i.

Bidering – evt. som tandbørste. som kan være rigtig rart, hvis gummerne begynder at irritere lidt...

Ranglesokker, som du kan sætte på hans fødder og som giver en lyd fra sig, når han sparker og bruger sine ben - og som gør ham opmærksom på benene og giver lyst til at gribe fat i tæerne.

Bolde i forskellige størrelser, evt. med vand eller lignende, som bevæger sig inde i bolden, når den triller. Det kan også være en kantet bold.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.