Stimulering baby 5 mdr

23. marts 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Stimulering baby 5 mdr

Hej Helen,

For præcis 5 måneder siden fødte jeg en dejlig dreng på 4,6 kg. Ammeopstarten var hård men det lykkedes at amme ham indtil nu, hvor han er kommet på flaske og jeg ammer om natten. Vi har en nogenlunde rytme med 10-11 timers nattesøvn og 3 lurer om dagen. Han når normalt op på de 14-15 timers søvn pr. døgn i alt.

Da jeg ammede ham, ammede jeg altid inden lur og efter lur. Sådan får Emil også flaske nu. Bør vi ændre på dette? Han er begyndt at få 0,5-1 dl grød til frokost.

Jeg har altid undret mig over at han siden fødslen aldrig har fundet ro i at sove/putte ovenpå os, men det har nok været fordi han har forbundet det med mad. Han har altid ligget bedst i sin lift. Han har lige fra fødslen også været en meget stærk dreng.

“Problemet” er at vi oplever at han virker meget febrilsk, måske motorisk urolig og er ofte sur/brokker sig. Der er gang i hans krop hele tiden og han har svært ved at slappe af, når han sidder hos os eller bare ligger selv. Det virker simpelthen som om der skal ske noget hvert sekund, så vi prøver at stimulere ham bedst muligt på legegulvet med trille øvelser, krydsøvelser, krybeøvelser, sange med fagter, gribe ud efter legetøj på ...

Annonce

... ryg og mave mm.

Han virker ikke glad for beroligende massage og en tur i badekar, og sanglege med fagter virker til at kede ham. Han virker også utryg, når jeg lægger ham på yogabolden for at trille ham fra side til side. Hver gang jeg lægger ham på ryggen, ruller han hurtigt om på maven. Han trives godt de første 10-15 min på maven, og så bliver han sur fordi han ikke kan komme frem eller fordi han begynder at blive træt i nakke/ryg (formoder jeg?) Har du nogle gode ideer til aktiviteter/lege jeg kan gøre med ham?

Han er en dreng der ikke viser tydelige træthedstegn, så jeg er meget obs på at kigge på ham og på klokken, og hjælpe ham med at koble fra. Han trives bedst med at blive afskærmet i barnevognen, så han bliver puttet heri til alle hans 3 lurer.

Er det medfødt at “der er så meget fart” på vores dreng eller har vi mon gjort ham overstimuleret og at det er derfor han brokker sig ofte? Vi er også med på at han er i rivende udvikling og at det selvfølgelig spiller ind.

Jeg håber du kan hjælpe med nogle gode fif til jeg kan hjælpe min dreng lidt gladere i hverdagen :-)

Han er tjekket af læge og kiropraktor for nylig.

Kærlig hilsen
En fortvivlet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!