Brev:
Samsov eller hjælp til at sove selv - del 2
24. marts 2021
Alder:
7 år, 7 mdr.
Samsov eller hjælp til at sove selv - del 2
Kære Helen,
Jeg skrev til dig i går vedr storesøsters søvn og vores puttesituation, og i den forbindelse jeg vil gerne lige dele med dig, at vi har haft en snak med hende om det. Og som jeg fornemmer hende, er det faktisk primært puttesituationen, der driller.
Vi hygger omkring højtlæsning, vi har mange gode bøger, og hun deltager aktivt. Vi sludrer om dagen og krammer, og her er der altid god stemning. Men det kammer over for hende, når vi pludselig skal til at sove og selv gøre en indsats for at ligge stille og falde til ro.
Vi har tidligere forsøgt at tale med hende om, at hun skal prøve selv at komme tilbage i søvnen, hvis hun vågner om natten. Men at hun selvfølgelig må kalde hvis hun har mareridt. I går aftes tilbød vi hende, at hun kunne komme ind til mig, hvis hun bliver ked af det eller får mareridt, og der var hun meget tydelig omkring, at det har hun ikke lyst til. Hun vil gerne ligge i sin egen seng, og det hun nævner er, at lillebror jo har far ved siden af sin seng, og det vil hun også gerne.
Vi forklarede selvfølgelig, at lillebror også snart skal sove selv, og at vi skal hjælpe ham med at lære det. Men han er tre år yngre og har derfor et andet behov, men hun har fokus på, at det er uretfærdigt, at hun skal sove alene.
I nat kaldte hun én gang. Far hørte hende først og gik ind og puttede dynen om hende, og hun sov fint videre.
Så vi er i tvivl om, hvad modstanden mod søvnen om aftenen består i og hvordan vi afhjælper det. Og om vi skal have en fast madras stående ved hendes seng, som vi kan lægge os på, hvis hun får brug for det. Eller om vi i højere grad skal forsøge at komme ud af Lillebrors soveværelse og dermed fjerne fokus på, at børnene skal have en voksen hos sig om natten.
Stort tak på forhånd.
Kh L