Dreng på 7 år, social udvikling

20. november 2023

Kategori:
Alder:
7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen,

Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han går i 1. klasse og har været glad for at starte i skole. Fra lærerne får vi at vide, at han er dygtig til at gå i skole: kan lytte efter, være nysgerrig, sidde stille, modtage en besked og tage hensyn til de andre. De er dog obs på hans sociale liv i skolen. Og det er vi også. Det er derfor jeg skriver til dig.

Vores søn har altid været "anderledes" ift. det sociale. I vuggestuen ville han gerne sidde med en bog, når det hele blev for vildt, i børnehaven åbnede han sig lidt og ville gerne være med i fælleslege, men fandt aldrig en god ven, som han var helt tryg ved. Ville helst grave og bygge i en gruppe på flere børn.

Da han startede i skole var vi obs på dette og havde indledende møder med klasselæren om det. Og 0. klasse gik fint. Vi prøvede at "matche ham" med forskellige legekammerater, have mange legeaftaler osv og et par gange var der helt klart kemi og gode lege, men intet af det blev til mere.

Vi oplever at vores dreng er utrolig socialt orienteret her i familien. Han elsker at tale med os, dele sine oplevelser, lege, spille, nusse og hygge. Han har også gode lege med sin lillebror og sine ældre kusiner. Men ift. jævnaldrende venner er det som om han er et helt andet sted. Han indgår ikke i det (til tider lidt udmattende) "spil", der skal til for at venskaber opstår og ikke mindst består. Jeg kan se, at mange af de andre børn i hans klasse hele tiden er orienteret mod at være en del af fællesskabet, hvorimod vores søn meget hurtigt trækker følehornene til sig, hvis han fx. ikke kender legen, er lidt træt eller ikke føler sig 100% tryk i relationen - hvilket han ikke gør med nogen af børnene i klassen.

Vores søn er meget dygtig fagligt, han har et stort ordforråd, tænker meget over tingene og kan godt virke gammelklog både hvad angår tanker og sprog. Vi elsker ham for det og vi er stolte af ham, men har også talt om, hvorvidt det, sammen med hans sociale udfordringer, kunne betyde, at han måske ligger et sted på autismespektret.

Vi oplever ham ikke som rigid, ikke ufleksibel, han elsker nye oplevelser og overraskelser, har ikke ...

Annonce

... særinteresser som vi ser det, har ikke nedsmeltninger eller andre udtryk for mistrivsel. Han er træt når han kommer hjem fra skole og vil gerne sidde med en lydbog og lande herhjemme. Når vi lægger op til en legeaftale siger han "men jeg er jo sammen med de andre fra kl. 8-15 hver dag og til spejder om onsdagen, må jeg så ikke bare være hjemme resten af tiden". Og det synes jeg er svært at sige nej til, for jeg kan selv tænke det samme. Det er lange dage for små børn. Min mand og jeg har prøvet at arrangere én legeaftale om ugen fast (for han bliver desværre aldrig spurgt af de andre), for at støtte ham, men det er svært, når han ikke selv vil.

Når jeg skriver alt det her til dig er det fordi jeg ikke rigtig ved, hvad vi skal stille op. Vi vil meget gerne støtte vores dreng socialt og hjælpe ham alt, hvad vi kan! Det ville være en stor glæde i vores liv, hvis han fik bare én god ven. På den anden side, vil vi også gerne respektere ham som han er og accepterer hans grænser. På det sidste har vi fisket så meget efter hvem han leger med, hvad han laver i skolen, hvordan han har det - og jeg kan mærke, at han reagerer negativt på det. Vil ikke tale om det og siger, at han aldrig er alene osv.

Vi er ikke bange for en diagnose, men min mand og jeg har ikke selv brug for et evt. navn eller en forklaring på, hvorfor vores søn er som han er. Som sagt har vi et dejligt familieliv. MEN vi ønsker på den anden side heller ikke at overse noget og ikke hjælpe og støtte vores søn på den bedste måde. Og i denne forbindelse ved jeg simpelthen ikke, om en evt. diagnose ville gøre en forskel.

Jeg tænker mange tanker:
- Bliver han sat fuldstændig socialt bagud, hvis vi ikke gør en stor indsats nu?
- Skal alle være mega sociale?
- Kan vi risikere at pådutte ham en "forkerthed" ift. det sociale ved vores overfokus på det? Noget som han måske ikke selv ser som et problem?
- Er det nemmere at gå igennem livet som "anderledes" med en diagnose?
osv. osv.

Ja, det er mange spørgsmål og dem behøver du ikke svare på, men jeg kunne godt bruge et par tanker fra dig ift. hvad vi kan gøre for at støtte vores søn bedst muligt.

De bedste hilsner
A.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet