Svar: Opstart i dagplejen er svær

30. januar 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Du har fuldstændig ret i, at dagplejer stille og roligt skal blive en ny omsorgsperson for jeres datter. Børn har brug for forskellige typer af omsorgspersoner - de primære er mor og far, og de sekundære som f.eks. er dagplejer, som barnet kan finde trøst og ro ved, når mor og far ikke er til stede.

Og det tager naturligvis tid at knytte sig til sin dagplejer. Det tager tid at finde ud af, at hun er der for at hjælpe en, at hun godt kan fungere til trøst og ro, at man bliver lyttet til, mødt, får den hjælp, som man har brug for osv. Men det tager ikke kun tid, det kræver også engagement og interesse fra dagplejers side - og her skriver du nogle ting, som faktisk overrasker mig...

Jeg er helt med på, at hun nogle gange er nødt til at sætte din datter fra sig, fordi hun også skal tage sig af de andre børn, hjælpe dem og være der for dem. Men jeg forstår ikke, at hun ikke siger farvel til din datter, og jeg synes det lyder lidt specielt, at hun ikke rigtig lyder til at tale til din datter eller børnene. Og når du spørger hende direkte, om din datter ikke vil trøstes af hende, så svarer hun, at "nej. det vil hun ikke, hun kravler over til de andre børn i stedet for, når hun bliver ked af det".

Du nævner også, at dagplejer har fortalt, at din datter gentagende gange er kravlet ud i gangen, fordi hun på den måde har søgt dig, har savnet dig - og her savner jeg, at dagplejer ikke lyder irriteret over det (som det lyder lidt som om at hun er), men at hun i stedet fortælle, at hun i en sådan situation tager din datter på skødet, fortæller hende, at mor kommer igen og på den måde beroliger og betrygger - og naturligt så forsøge at hjælpe din datter videre i dagen netop med sin fysiske kontakt og ord, fordi din datter på den måde får opbygget tillid til, at dagplejer er der for hende, rigtig gerne vil hende og passer på hende, når mor er væk....

Normalt anbefaler jeg, at du afleverer din datter i favnen på dagplejer. Så du på den måde direkte viser din datter "nu går jeg, dagplejer passer på dig", og så vinker dagplejer farvel sammen med din datter, beroliger igen netop med sin favn og med sine ord og viser din datter, at det er helt okay, at mor går, de to kan godt have det dejligt sammen og hygge sig, og så kommer mor igen...

Men der bliver ikke rigtigt sagt farvel, og dagplejer lyder ikke til rigtigt at vise ...

Annonce

... interesse i at hjælpe din datter videre med dagen - og det savn, som hun naturligt føler, når du går... øv... Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært og naturligt bliver påvirket af det. Også selvom du i øvrigt lyder til at synes, at det faktisk er et okay sted at være, og du kan mærke, at det gør noget godt for jeres datter.

Jeg synes, du skal tale med dagplejer om at få den pædagogiske konsulent på banen, og du kan godt aftale med dagplejer, at du vil tage kontakt. Det vil være rigtig godt, hvis I kan nå at holde et møde, før du starter på arbejde på torsdag og på det her møde skal I drøfte, hvordan afleveringer skal foregå bedst, hvordan tilliden til dagplejer skabes osv. Måske vil konsulenten have mulighed for at komme forbi en dag eller to, når du afleverer, så dagplejer har hænderne fri og derfor kan tage imod din datter. På den måde kan der skabes grobund for, at det kan ske lidt mere roligt og omsorgsfuldt. Det vil jo gavne både din datter og dagplejer på sigt :)

Og med hensyn til, at jeres datter virker mere søgende og "bange", når I er hjemme, så er hun stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går. Hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage. Da hun oplever, at du til hverdag går fra hende, så vil hun naturligt være bange for, at du også hjemme pludselig kan forsvinde - så at hun søger dig ekstra meget er helt naturligt. Samtidig er hun i separationsfasen, hvilket ikke gør det lettere, hverken for dig eller hende. Det hører derfor også med til hendes alder og udvikling, at hun kan blive meget ulykkelig, hvis du f.eks. går i køkkenet eller på toilettet uden at tage hende med:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig godt, at hun selv viser behov for fysisk kontakt, rejser sig og vil kramme dig eller far. Det skal I endelig lade hende gøre, det er super vigtigt. Jeg plejer at sige, at hun på den måde får fyldt sit "mor-depot" eller "far-depot" op, så hun har noget at tære af, når I ikke er sammen :)

Det kan være en god idé at lave et lille fotoalbum til hende, som hun kan have med i dagplejen. Der skal være billeder af mor, far, jeres datter, ting derhjemme som hun kender, og når dagplejer oplever, at hun savner mor og det derhjemme, så kan de kikke i fotoalbummet sammen og dagsplejer kan sætte ord på, at mor og far stadig er der og at hun ser jer igen. I er ikke forsvundet :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!