Søvn - så vil hun op, så lægges ned

30. januar 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn - så vil hun op, så lægges ned

Hej Helen

Jeg har skrevet et brev til dig ang. Vores datters opstart I dagpleje, men jeg har et spørgsmål til dig omkring hendes søvn, som jeg skriver til dig i et separat brev her.

Efter hun er startet i dagpleje sker der så meget udvikling, faktisk syntes jeg at kan se nye ting hver dag.. hun forstår at putte ting i en kasse, hvis jeg spørger hende om hun kan lægge det i kassen, hvis jeg spørger om hun kan klappe mig i hånden, gør hun det, står mere og mere uden støtte, går hurtigt og sikkert rundt med støtte, lukker døre og åbner dem igen, siger få dyrelyde hvis jeg spørger hende hvad dyret siger. Alt sammen efter 2 uger i dagpleje.

Hun har været vant til at falde I søvn i vores arme med dynen omkring sig, men med en tumling på 10 mdr. Med en vægt på 10 kg. Og 700 gr. Er det ved at være meget tungt. Hun er også selv begyndt at vil falde i søvn selv, men det er som om hun har brug for os og så alligevel ikke. Så vil hun være i armene, så vil hun lægge selv og når hun gør det så græder hun voldsomt indtil hun kommer op til os igen. Vi har prøvet at lægge hende i vores seng, lave dybe vejrtrækninger og lade som om vi sover og her vrider hun sig og nægter at falde I søvn. En typisk putning plejer at tage højest 20 minutter. Nu kan den tage fra en time og op til halvanden, (hun bliver puttet ved 19 tiden) og det syntes vi ikke er optimalt, da hun skal fungere dagen igennem og særligt nu hvor hun sluger alt til hendes udvikling.

Hun sætter sig tit op i sengen, rejser sig, rokker frem og tilbage, tror hun skal lege og ...

Annonce

... når vi lægger hende bliver hun rigtig ked af det.

Jeg håber det bare en fase hvor hun har brug for lidt ekstra hjælp til at falde I søvn. Skyldes dette hendes alder og udvikling? Vi vil helst ikke lave for mange skift og prøve for mange metoder under samme putning, det frustrere vores datter, så har du et godt råd eller er det blot en fase?

Hun har svært ved at koncentrere sig under måltiderne i øjeblikket og jeg kan se at hun egentligt gerne vil spise, men er for træt og forsøger at holde sig i gang. Dette tror jeg (som du tidligere skrev til mig), skyldes alle de mange og nye stimuli efter dagplejestart. Hun vil så meget hele tiden og det virker til at hun selv har svært ved at følge med. Hun vil gerne sidde i højstolen og hun smager løs på alt nyt (det har hun altid være meget forsigtig med inden hun fik lagt dræn, så det er vi så glade for) men for at holde hendes fokus på dage hvor hun har slugt ekstra meget stimuli i dagplejen, har jeg måtte sætte hende på køkkenbordet foran mig, lægge maden foran hende, vi tæller maden (hvor mange stykker mad der er) hun peger og jeg fortæller hvad vi ser.

Hun er også rigtig god til det i sin højstol ved bordet, (men hvis der er sket meget i dagplejen så læner hun sig over til mig for at hænge op ad min skulder, vil kun kramme og kan ikke fokusere på at spise) så jeg er ikke bekymret, men det er som om på dage hvor der er sket ekstra meget så har hun brug for at vi hygger på en anden måde om maden.

Jeg håber du har et godt råd omkring putning 😊

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre