Temperament 12 mdr.

18. april 2024

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen

Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet mere og mere temperamentsfuld og bestemt. Mange ting er en kamp - f.eks. at rense ører, klippe negle, børste tænder, give tøj på, aftørre efter bad eller måltid osv., og det hjælper kun kortvarigt, når vi forsøger at aflede/underholde imens. Han bliver meget vred og råber, skriger eller græder, mens han gør sig helt stiv i kroppen og skubber os væk.

Han kan også blive meget frustreret og råbe af os, hvis vi er lidt for langsomme til at tage imod noget, han rækker os (f.eks. et stykke legetøj), eller hvis vi er for langsomme til at give ham noget, han peger på og gerne vil have. Når vi spiser morgenmad eller aftensmad sammen alle tre peger han på alt hele tiden og begynder ofte at råbe, fordi vi ikke kan finde ud af, hvad det er, han vil have - måske ved han det heller ikke helt selv.

Hvis vi siger “nej” til noget, han ikke må, gør han det bare igen og igen, selvom vi tydeligt kan fornemme, han sagtens ved, han ikke må. Han kan også finde på at gøre noget, han helst ikke må, og så med det samme løfte sin egen pegefinger og kigge på os, som om han afventer, at vi ...

Annonce

... kommer med en reaktion, hvor vi siger “nej”, og løfter pegefingeren.

I øvrigt er han en meget charmerende og kærlig lille dreng, der gerne vil give og have kys (kan dog også finde på at skubbe os resolut væk, hvis han ikke er humør til kys), danse og lege med os. Han er stadig meget tryghedssøgende (for det meste er det kun mor eller far der duer) - især lige, når vi er stået op om morgenen, hvor han KUN vil sidde på arm, og går helt i spåner, hvis han bliver sat ned. Han leger som regel bedst, hvis en af os sidder med ham på gulvet, og bliver hurtigt ked af det, hvis vi går ind i et andet rum et øjeblik.

Han starter i vuggestue om 1 måned, og bliver lige nu passet af skiftevis bedsteforældre og os, når vi har fri fra job, så det er på den måde også en lidt mærkelig tid for alle, fordi der ikke er en helt fast rytme ift., hvem der er hjemme med ham.

Vi er lidt udmattede, fordi vi føler, der er RIGTIG mange kampe og meget brok for tiden, og vi kan godt have lidt svært ved at rumme hans mange følelsesudbrud, hvis vi selv er fladmaste efter lange arbejdsdage. Skal vi bare tænke, det er alderen, der spiller ind?

Hilsen lidt træt mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.