Brev:
Temperament 12 mdr.
18. april 2024
Alder:
12 mdr.
Temperament 12 mdr.
Kære Helen
Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet mere og mere temperamentsfuld og bestemt. Mange ting er en kamp - f.eks. at rense ører, klippe negle, børste tænder, give tøj på, aftørre efter bad eller måltid osv., og det hjælper kun kortvarigt, når vi forsøger at aflede/underholde imens. Han bliver meget vred og råber, skriger eller græder, mens han gør sig helt stiv i kroppen og skubber os væk.
Han kan også blive meget frustreret og råbe af os, hvis vi er lidt for langsomme til at tage imod noget, han rækker os (f.eks. et stykke legetøj), eller hvis vi er for langsomme til at give ham noget, han peger på og gerne vil have. Når vi spiser morgenmad eller aftensmad sammen alle tre peger han på alt hele tiden og begynder ofte at råbe, fordi vi ikke kan finde ud af, hvad det er, han vil have - måske ved han det heller ikke helt selv.
Hvis vi siger “nej” til noget, han ikke må, gør han det bare igen og igen, selvom vi tydeligt kan fornemme, han sagtens ved, han ikke må. Han kan også finde på at gøre noget, han helst ikke må, og så med det samme løfte sin egen pegefinger og kigge på os, som om han afventer, at vi kommer med en reaktion, hvor vi siger “nej”, og løfter pegefingeren.
I øvrigt er han en meget charmerende og kærlig lille dreng, der gerne vil give og have kys (kan dog også finde på at skubbe os resolut væk, hvis han ikke er humør til kys), danse og lege med os. Han er stadig meget tryghedssøgende (for det meste er det kun mor eller far der duer) - især lige, når vi er stået op om morgenen, hvor han KUN vil sidde på arm, og går helt i spåner, hvis han bliver sat ned. Han leger som regel bedst, hvis en af os sidder med ham på gulvet, og bliver hurtigt ked af det, hvis vi går ind i et andet rum et øjeblik.
Han starter i vuggestue om 1 måned, og bliver lige nu passet af skiftevis bedsteforældre og os, når vi har fri fra job, så det er på den måde også en lidt mærkelig tid for alle, fordi der ikke er en helt fast rytme ift., hvem der er hjemme med ham.
Vi er lidt udmattede, fordi vi føler, der er RIGTIG mange kampe og meget brok for tiden, og vi kan godt have lidt svært ved at rumme hans mange følelsesudbrud, hvis vi selv er fladmaste efter lange arbejdsdage. Skal vi bare tænke, det er alderen, der spiller ind?
Hilsen lidt træt mor og far