Brev:
Opstart i dagplejen er svær
30. januar 2021
Alder:
10 mdr.
Opstart i dagplejen er svær
Hej Helen
Tak for alle dine råd igennem vores datters spisning, som jo har været ret svær igennem tiden. Nu er hun startet i dagpleje, og her har jeg nogen tanker jeg gerne vil dele med dig, og jeg håber du kan dele lidt tilbage med mig.
Hun startede i dagpleje d. 18/01 hvor jeg var der med hende de første to dage fra kl. 10 til 11:30. De to første dage sad jeg med ved bordet da hun skulle spise, hun spiste ikke så meget 5 bidder rugbrød den ene dag og 3 den anden, men hun var rolig og viste interesse.
Da hun på tredje dagen skulle være der uden mig var hun der fra 09 til 09:30. Det var alt for voldsomt for hende. Da jeg hentede hende, hev hun efter vejret, hendes hår var gennemblødt af sved fordi hun jo skreg så meget. Dagplejemor fortalte hun blev ved med at kravle ud i gangen for at se om jeg var der, og hun havde grædt sådan siden jeg gik. Vi mente i samarbejde at hun skulle være der et kvarter dagen efter og så kunne vi skrue tiden op derfra. Det gik fint, og vi satte det op til en halv time, en time. En dag hun var der fra 09 til kl. 11:30, gik det helt galt. Da jeg hentede hende sad hun i højstol og hev efter vejret af gråd og var ikke hos dagplejemor. Dagplejemor var igang med at få mad I de andre børn, og kunne derfor ikke havde hende hos sig.
Da jeg var der med min datter de første to dage, observerede jeg at dagplejemor ikke talte meget til min datter, faktisk sagde hun heller ikke altid farvel til hende når vi gik, andet end til mig.
Jeg har efterfølgende, når jeg aflevere og henter min datter, observeret at min datter ikke søger dagplejemor, men kun børnene. Jeg spurgte dagplejemor ind til om ikke min datter vil trøstes af hende, siden hun ikke havde hende på armen da hun skreg, hun svarede nej det vil hun ikke, hun kravler over til de andre børn istedet for når hun bliver ked af det.
Jeg gør hende opmærksom på at vi skal holde øje med det, da hun jo skal være opsorgsperson når far og mor ikke er der og jeg finder det ikke naturligt at min datter søger de andre børn, og jeg kan ikke lade være med at tænke om det har noget at gøre med at hun ikke talte til hende de dage vi var der sammen og børnene har været mere imødekommende overfor hende.
Hun har udviklet sig rigtig meget siden hun startede, og hun peger meget på de andre børn, jeg kan se at hun søger meget at jeg italesætter hvad hun peger på når jeg aflevere og henter hende og hun er meget nysgerrig i dagplejen og herhjemme.
Det var en lang deskrivelse og her til mine spørgsmål.
- hvordan kan jeg, sammen med dagplejemoren, få min datter til at forstå at det er okay dagplejemor trøster hende?
- lige nu er min datter i dagplejen fra kl. 09 til kl. 10:30, men jeg vil jo gerne have hende til at kunne være der længere når min barsel slutter 04/02. Min datter har det overordnet godt dernede siden hun udvikler sig og er nysgerrig, men jeg føler ikke hun er i trivsel nok når dagplejemor ikke kan trøste hende. Hvordan kan vi gøre det anderledes?
- hun er ekstra søgende og "bange" for at vi går fra hende herhjemme, dette tænker jeg er naturligt, men vi er igen kommet ind i at vi skal hygge lidt ekstra om vores datter særligt i spisesituationen fordi hun har svært ved at holde fokus på maden (dette skrev du var helt naturligt, så her er jeg ikke bekymret) hun bliver hurtigt træt, grundet de nye stimuli. Så når jeg laver mad eller hun er med mig i køkkenet får hun lov at få noget mad der. Hun sidder altid med ved bordet og er fortsat rigtig god til det, dig rejser hun sig og skal kramme mig eller far meget i måltiderne. Er dette fordi hun skal vende sig til den store nye verden? (Hun har været i dagplejen i 2 uger)
Jeg håber jeg kom godt omkring og det er til at forstå 🙂
Med venlig hilsen
Mor