Svar: Lyde når barnet er 1 år
3. april 2020
Alder:
13 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at jeres dreng har fået lagt dræn, og det er så godt, at I med det samme kunne fornemme, at hans hørelse blev bedre og antallet af verbale lyde mange flere.
Du fortæller, at han har sagt mest dada, baba, gok gok og lignende - det er rigtig godt, det er det, som kaldes kanonisk pludren. Disse lyde opstår ofte i 6-10 måneders alderen, og det er netop vigtigt med denne form for pludren i forhold til hans senere sprogudvikling. De lyde, som han er begyndt at sige nu, hvor han lyder til at øve skrig og øve stemmestyrke er også super fine. Mange børn har også disse lyde tidligere, men da jeres dreng ikke har haft dem, er det netop super godt, at de kommer nu. Og jeg tænker, at du derfor skal opmuntre ham til at bruge sine lyde, sit sprog, så meget som muligt.
Du må gerne øve forskellige lyde med ham, så når han skriger, så kan du sige f.eks. "sikke du kan skrige, kan du også sige..." og så lave andre slags lyde, som han kan øve. Det kan være dybere svælglyde og læbelyde, som I øver, og som du på den måde får gjort ham opmærksom på :)
Omkring 12 månederes alderen vil børn begynde at forstå en del ord og kan reagere på sit navn, ligesom jeres dreng nu kan indgå i en fælles opmærksomhed f.eks. omkring mad, en bog I kikker i, bold I triller med osv. Han vil kunne forstå og reagere på små opfordringer som "klappe", "vinke", "vise hvor stor du er" osv. og han vil også kunne begynde at sige forskellige dyrelyde. Så når I ser et billede af eller ser et dyr på vejen, så kan han sige vov-vov, miau, pip-pip osv. alt efter, hvilket dyr der er tale om. Og ja, der kommer også enkelte ord til. Det er dog helt normalt, hvis han bruger sine egne ord og f.eks. siger "babi" om brandbil...
Der er meget stor forskel på, hvornår børn siger deres første ord. Det er en kompliceret proces, hvor han både skal være opmærksom på forskellige lyde, skal kunne producere lydende selv og så kunne sætte lydende samme til forståelige ord - og det er helt okay, at han har brug for tid til at finde ud af at knække koden - og ikke siger rigtige ord endnu. Det skal nok komme :) Man siger normalt, at børn i gennemsnit siger deres første ord, når de er 12 måneder, men alt mellem 8-18 måneder er normalt :)
Det er super, at han er begyndt at pege på ting og gerne vil have, at I sætter ord på. Det skal I endelig gøre. Prøv at gentage det ord, som I har fokus på "træ, det er et træ", ligesom I gerne må sætte ord på genkendelige ting i hverdagen "mælk, vil du gerne have mælk", "mmm mælk smager godt", "mælken er i koppen" osv. Jo flere gange han hører ordet mælk i forskellige sammenhænge, jo mere vil han selv begynde at kunne sige ordet mælk.. og netop "m" lyden er ofte en af de tidligere lyde - også i ordet mor :)
Pres ham ikke til at sige noget bestemt, prøv at undgå sætninger som "Kan du sige ...". Gentag i stedet ord for ham, læs for ham, syng sange med ham osv. så han hører sproget brugt forskelligt. Og anerkend, når han forsøger at sige noget, vis ham, at I forstår ham - også selvom han ikke siger det rigtigt "babi?!" - "Ja, det er en brandbil". Så han føler sig forstået og også hører ordet rigtigt :)
I skal kontakte en øre-næse-halslæge, hvis han holder helt op med at tale eller begynder at reagere meget anderledes end han plejer på de lyde, sit navn osv. som han reagere fint på nu. I skal reagere hvis han igen viser tegn på væske/betændelse i mellemøret...
I skal naturligvis også reagere, hvis han i tiden frem viser vaskeligheder med at udtale bestemte lyde, har vanskeligheder med at tale.. og I fornemmer, at hans tale ikke rigtig udvikler sig, eller hvis han bare er rigtig svær at forstå... Så vil det være relevant, at tale med en talepædagog/logopæd. En logopæd kan vurdere om udtalefejlene er forventelige, eller om der vil være behov for talepædagogisk støtte. Denne støtter starter ofte først omkring 3 års alderen, nogle gange dog lidt tidligere og andre gange senere... men for jeres dreng er der stadig masser af tid til at lære, og han lyder til at være fint igang :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske