Svar: Pludrer ikke og griner ikke med lyd
25. marts 2020
Alder:
5 mdr.
Kære N
Tak for dit brev og vigtige spørgsmål :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din datters hørelse. Det er vigtigt, at hun pludrer, og at du har en fornemmelse af, at hun kan høre...
Du skriver, at hun ved fødslen fik lavet en hørescreening, som var normal. Du fortæller også, at hun er set af ØNH-læge den 5. februar, som også fandt alt normalt. Det er altså ikke umiddelbart noget som tyder på, at jeres datter ikke kan høre, men du skal naturligvis stadig være opmærksom.
Har hun været forkølet? Selvom hun ikke havde væske i ørerne i begyndelsen af februar, så kan hun godt have det nu, og hvis hun har været forkølet, så kan det nogle gange gøre, at der kommer væske i ørene, og det vil naturligt kunne nedsætte hendes hørelse og dermed påvirke hendes sprog.
Har jeres datter pludret tidligere? Altså er det noget, som er holdt op, eller har hun altid været meget tavs og mere iagttagende? Det er vigtigt, at du har en fornemmelse af, at hendes pludren løbende ændrer sig, at nye lyde kommer til, og at hun ikke er gået fra at pludre til pludselig helt at holde op...
Du skriver, at hun smiler og griner, hun virker til at være en meget glad og veltilpas pige, hun har masser af bevægelser i kroppen, bruger arme og ben, mimik - hele hendes krop bevæger sig - men det foregår ofte uden lyd. Det er helt normalt, at hun bruger sin krop til at kommunikere med, også kommunikere glæde med, men hun bør ikke være fuldstændig tavs. Det er vigtigt, at hun har forskellige pludrelyde, at hun ler og også laver f.eks. bobler med sit spyt - og at I kan have en dialog, hvor hun pludrer, du gentager, hun pludrer igen og du gentager.. i kortere eller længere tid. Hun skal være optaget af dit ansigt, og de udtryk du laver, og hun skal reagere på dine smil, din mimik -og også dine lyde...
Har du indtryk af, at hun kan høre? Hvis hun ligger på gulvet, og I ikke har kontakt, reagere hun så på høje lyde.. hvis du f.eks. taber en skål på gulvet, en dør smækker i, eller du pludselig griner højt eller lignende, kan du så se på hende, at hun hører dette, reagerer hun på dette? Oplever du, at hun drejer hovedet efter lyd, hvis far f.eks. kommer ind i stuen, eller hvis I tænder for fjernsynet eller lignende.. kan du se på hende, at hun hører dette, reagerer på dette?
Du nævner, at hun har pruttelyde og brokkelyde.. og det er rigtig godt. Hun må gerne have de lidt dybere lyde, øve svælglyde og lignende, prøv at efterligne disse og prøv så også at motivere hende til at sige andre lyde f.eks. læbelyde som "pprr" og "bbrr". Jo mere du kan få hende til at svare dig, efterligne dig, jo mere du kan motivere hende til at sige visse lyde, jo flere lyde vil der sandsynligvis følge efter... Derfor - hvis det virker med pruttelydende og så sig endelig mange af dem, så du netop bruger dem til at få hende lidt mere igang :)
Du nævner, at hun er rigtig godt med udviklingsmæssigt. Du fortæller, at hun ruller til begge sider, at hun er rigtig god til at gribe og styre ting, at hun kan sidde selv, og at hun spiser mad med pincetgreb... hvilket må siges at være ret flot for en pige på kun 5 måneder... Det kan derfor også tænkes, at hun lige nu bruger så meget energi på det grov- og finmotoriske, og at det sproglige derfor "kommer i anden række". Det er til en vis grad normalt, at børn udvikler sprog og motorik lidt forskudt, så når det ene har fokus, så træder det andet lidt i baggrunden. Du skal dog holde øje med, at hendes sproglige udvikling ikke går helt i stå og hjælpe hende til stadig at pludre...
Du skal fortsat holde øje med hendes sprog og hendes pludren. Det kan godt være, at hun blot er en iagttager, som lige nu har mere fokus på at bruge kroppen end på at lave lyde.. og det er helt okay. Hun lyder som en pige, der godt kan høre, men det er naturligt vigtigt, at hendes sprog ikke holder op, hendes pludren skal udvides, der skal komme flere og flere lyde til... Hvis det ikke sker, så vil jeg anbefale dig, at du kontakter jeres læge og drøfter med lægen, hvordan du i givet fald skal forholde dig.
Håber du kan bruge dette lidt videre... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske