Svar: Pludrer ikke og griner ikke med lyd

25. marts 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære N

Tak for dit brev og vigtige spørgsmål :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din datters hørelse. Det er vigtigt, at hun pludrer, og at du har en fornemmelse af, at hun kan høre...

Du skriver, at hun ved fødslen fik lavet en hørescreening, som var normal. Du fortæller også, at hun er set af ØNH-læge den 5. februar, som også fandt alt normalt. Det er altså ikke umiddelbart noget som tyder på, at jeres datter ikke kan høre, men du skal naturligvis stadig være opmærksom.

Har hun været forkølet? Selvom hun ikke havde væske i ørerne i begyndelsen af februar, så kan hun godt have det nu, og hvis hun har været forkølet, så kan det nogle gange gøre, at der kommer væske i ørene, og det vil naturligt kunne nedsætte hendes hørelse og dermed påvirke hendes sprog.

Har jeres datter pludret tidligere? Altså er det noget, som er holdt op, eller har hun altid været meget tavs og mere iagttagende? Det er vigtigt, at du har en fornemmelse af, at hendes pludren løbende ændrer sig, at nye lyde kommer til, og at hun ikke er gået fra at pludre til pludselig helt at holde op...

Du skriver, at hun smiler og griner, hun virker til at være en meget glad og veltilpas pige, hun har masser af bevægelser i kroppen, bruger arme og ben, mimik - hele hendes krop bevæger sig - men det foregår ofte uden lyd. Det er helt normalt, at hun bruger sin krop til at kommunikere med, også kommunikere glæde med, men hun bør ikke være fuldstændig tavs. Det er vigtigt, at hun har forskellige pludrelyde, at hun ler og også laver f.eks. bobler med sit spyt - og at I kan have en dialog, hvor hun pludrer, du gentager, hun pludrer igen og du gentager.. i kortere eller længere tid. Hun skal være optaget af dit ansigt, og de udtryk du laver, og hun skal reagere på dine smil, din mimik -og også dine lyde...

Har du indtryk af, at hun kan høre? Hvis hun ligger på gulvet, og I ikke har kontakt, reagere hun så på høje lyde.. hvis du f.eks. taber en skål på gulvet, en dør smækker i, eller du pludselig griner højt eller lignende, kan du så se ...

Annonce

... på hende, at hun hører dette, reagerer hun på dette? Oplever du, at hun drejer hovedet efter lyd, hvis far f.eks. kommer ind i stuen, eller hvis I tænder for fjernsynet eller lignende.. kan du se på hende, at hun hører dette, reagerer på dette?

Du nævner, at hun har pruttelyde og brokkelyde.. og det er rigtig godt. Hun må gerne have de lidt dybere lyde, øve svælglyde og lignende, prøv at efterligne disse og prøv så også at motivere hende til at sige andre lyde f.eks. læbelyde som "pprr" og "bbrr". Jo mere du kan få hende til at svare dig, efterligne dig, jo mere du kan motivere hende til at sige visse lyde, jo flere lyde vil der sandsynligvis følge efter... Derfor - hvis det virker med pruttelydende og så sig endelig mange af dem, så du netop bruger dem til at få hende lidt mere igang :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du nævner, at hun er rigtig godt med udviklingsmæssigt. Du fortæller, at hun ruller til begge sider, at hun er rigtig god til at gribe og styre ting, at hun kan sidde selv, og at hun spiser mad med pincetgreb... hvilket må siges at være ret flot for en pige på kun 5 måneder... Det kan derfor også tænkes, at hun lige nu bruger så meget energi på det grov- og finmotoriske, og at det sproglige derfor "kommer i anden række". Det er til en vis grad normalt, at børn udvikler sprog og motorik lidt forskudt, så når det ene har fokus, så træder det andet lidt i baggrunden. Du skal dog holde øje med, at hendes sproglige udvikling ikke går helt i stå og hjælpe hende til stadig at pludre...

Du skal fortsat holde øje med hendes sprog og hendes pludren. Det kan godt være, at hun blot er en iagttager, som lige nu har mere fokus på at bruge kroppen end på at lave lyde.. og det er helt okay. Hun lyder som en pige, der godt kan høre, men det er naturligt vigtigt, at hendes sprog ikke holder op, hendes pludren skal udvides, der skal komme flere og flere lyde til... Hvis det ikke sker, så vil jeg anbefale dig, at du kontakter jeres læge og drøfter med lægen, hvordan du i givet fald skal forholde dig.

Håber du kan bruge dette lidt videre... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin