Dårlig søvn hos 18 uger datter

26. marts 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dårlig søvn hos 18 uger datter

Hej Helen.

Skriver til dig angående min datter på 18 uger.

Først lidt fakta :) Hun blev født 8 dage før termin. Fødslen var lang, men forløb stille og roligt uden nogen komplikationer. Hun vejede 3100 ved fødslen, i dag vejer hun 6300.

Grunden til jeg skriver er min datters søvn. Hun sover utroligt dårligt, og har gjort det alle dage. Lige fra aller første nat, da jeg lige havde født hende, lagde hun ud med at skrige hele natten. Det gør hun trods alt ikke mere :), men hun sover ikke godt.

Om dagen sover hun sine lure i sin barnevogn udenfor. Hun sover ca 2 timer formiddag, 2,5 time middag/eftermiddag og en lille powernap på en halv time tids på eftermiddagen. Jeg ammer hende inden lur, hvor hun næsten falder i søvn ved brystet, inden jeg ligger hende ud i barnevognen. Hun falder også i søvn stort set med det samme, så det er ikke fordi hun ikke er træt, Men.. Jeg skal ud og køre med barnevognen hele tiden. Hvis det er en god dag vågner hun måske kun hver halve time, andre dage meget oftere. Så skal jeg ud og køre rundt med barnevognen for at få hende til at falde til ro igen, og det kan tit godt tage sin tid.

De første måneder døjede hun rigtig meget med maven. Hun pressede og pressede dagen lang, og natten lang. Jeg tænkte jo derfor at hendes søvn ville blive bedre når maven blev bedre. Men nej, det gjorde den ikke. Hun har dog stadig rigtig meget luft i maven, fordi hun er dårlig til at sutte, hun kan ikke holde vakuum. Jeg bøvser hende hver gang hun har spist. Hun har afføring hver dag eller hver anden dag, men undrer mig dog over at hendes afførring er meget tynd, grønlig og slimet. Er det normalt?

Tænker om det kan være maven der driller hende stadig? Hun får mælkesyrebakterier dagligt og jeg sørger altid for at hun får den fede mælk med ved amning. Det skal lige siges at jeg holder mig fra alle mælkeprodukter, da hun i starten døjede med lidt udslæt hist og her, samt nogle gange kastede op efter amning. Begge dele forsvandt efter jeg droppede mælkeprodukterne. Ved ikke om hun har mælkeproteinallergi, men har en mistanke om det, og har ikke haft mod på at “teste” det. Derudover spiser jeg INTET der kan genere hendes lille mave.

Om natten har hun også altid sovet dårligt, men lige for tiden er den helt tosset. Hun vågner mange gange og ligger pludselig og snakker meget højt. Prøver at nusse hende lidt og give hende sutten, det hjælper ikke. Hun falder først til ro hvis jeg ligger hende på mit bryst. Der sover hun til gengæld også som en sten. Det gør jeg jo så bare ikke.

Jeg ammer hende om natten når hun melder sig. Ca hvert 3. Time. Om dagen ammer jeg hende når hun kommer op fra en lur (med mindre det har været en meget kort lur) samt lige inden hun bliver ...

Annonce

... puttet til lur. Hvad kan være årsagen til hun vågner hele tiden og ikke kan blive i søvnen? Det er jo ikke noget nyt der er opstået, det har været sådan altid.

Derudover er hun en ret utilfreds lille pige. Det har hun også været alle dage. Synes det er ret frusterende ikke at have en baby der virker til at være særlig glad, når jeg gør alt hvad jeg overhovedet kan for at hun skal have det godt. Jeg sørger for hun får al den søvn hun skal have, til trods for at jeg bruger flere timer dagligt ude ved barnevognen, jeg snakker, hygger, pludre, giver massage, synger, træner hendes motorik, gynger hende på sanse gyngen, bader (som hun elsker), tager hende med i haven, går tur i skoven i bæreselen, men hun bliver lyn hurtigt brokkende igen, og så skal jeg finde på noget andet. Har hele tiden haft det lidt som om der er noget galt? Tænker det er mærkeligt at hun er så utilfreds og sover så skidt, hvis der ikke er noget der generer hende?

Jeg har fået hende undersøgt af 3 forskellige børnelæger, de siger hun ikke fejler noget, men synes heller ikke det undersøger særlig meget. Men hun har dog fået tjekket øre fx. Har også fået tjekket for urinvejsinfektion, fordi jeg selv bad om det. Der var ikke noget. Derudover har hun været til kiropraktor to gange. Første gang da hun var nogle uger gammel, der havde hun nogle spændinger i bækkenet som hun fik løsnet op for, var afsted igen for nyligt, der havde hun spændinger i brystryggen. Det er der også styr på nu, og der skulle ikke være mere at komme efter. Derudover har hun været til kraniosakral. Der er dog intet af det nævnte, der har haft nogen mærkbar effekt.

Jeg synes tit hun virker irritabel. Hun “kradser” sig i øjenene og på næsen og brokker lidt imens, og “gnaver” ihærdigt på hånden. Hun har ikke nogen allergi-symptomer, der kunne indikere at næsen eller øjenene klør. Opfatter det mere som om der er noget andet der generer hende, som kommer til udtryk på den måde?

Har naturligvis drøftet alt dette med min egen sundhedsplejerske, men er ikke blevet klogere. Ved ikke om du har nogen tanker angående alt dette, men nu ville jeg i hvert fald forsøge mig, med råd her hos dig også :)

For en god ordens skyld skal det lige nævnes at hun ikke har noget trøske ej heller tænder på vej. Jeg har da hun var 2 måneder gammel forsøgt mig med sutteflaske med mme for en meget kort stund, for at se om det ændrede noget. Men det gjorde det ikke:)

Bedste hilsner fra
Mig

Et lille tillægsspørgsmål :) Min datter har siden hun var ret lille stukket tungen rigtig meget ud af munden. Samt gumler på sin tunge hele tiden. På det seneste er hun begyndt at tage fat i sin tunge med hånden :) Det ser lidt spøjst ud. Ville bare lige høre om det er en normal babyting :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder