Brev:
Pludrer ikke og griner ikke med lyd
25. marts 2020
Alder:
5 mdr.
Pludrer ikke og griner ikke med lyd
Hej Helen
Jeg har de sidste par dage fået en stigende bekymring vedr. min datters manglende pludren, og manglende lyd når hun griner.
Er det normalt at der ikke er ret meget lyd når hun er så gammel? Hun bliver 6 mdr. her den 1. April.
Hun er en meget glad pige som smiler hele tiden, til alt og alle, og ofte smiler hun meget stort, samtidig med at hele kroppen bevæger sig, så hvis der kom lyd ud, er jeg sikker på at hun ville skrald grine.
Jeg kan en sjælden gang få hende til at grine lidt med lyd, meget kortvarigt, men der skal virkelig arbejdes for det, og det kan ligeså hurtigt gå over i gråd.
De lyde hun kommer med er pruttelyde og brokkelyde. Vi snakker meget til hende, og venter også på svar, men der kommer ikke rigtig noget. Kun hvis vi laver pruttelyd, så svarer hun tilbage med samme lyd. Hun pludrer ikke som jeg har hørt mange andre babyer gøre..
Hun er med på alle andre punkter udviklingsmæssigt, ruller til begge sider, kan næsten sidde selv, er meget god til at gribe om ting og styre ting, og spiser små stykker mad med flot pincetgreb.
Ja og hun skubber sig bagud og rundt i en cirkel, og er begyndt at løfte numsen, som om hun prøver at kravle frem - dog har hun ikke knækket den kode endnu.
Så ja, jeg er slet ikke i tvivl om at hun trives!
Vi har fået tjekket hendes øre ved ønh den 5. Februar, og der så alt fint ud, og hendes høre screening lige efter fødslen var også fin.
Jeg vil meget gerne høre hvad du tænker om dette?
Med venlig hilsen
N