Svar: Baby svær at trøste

5. februar 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære L.

Stort tillykke med at I har fået en lillesøster og tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det I oplever, er det vi ofte kalder "ulvetimen", selvom det hos jer varer aftenen ud. Det er netop beskrivelsen for gråd, utilfredshed, svært ved at skabe ro sidst på dagen - og det ses ikke kun hos de lidt større børn, men kan også sagtens ses hos de helt små.

Jeres lillesøster oplever verden med alle sine sanser. Hun mærker, ser, smager, hører, og hun er stadig så lille, at hun hører alt. Når du f.eks. hører radio, så er der noget du hører, en melodi du synger med på, og så er der noget du lukker af overfor, indtil der igen er noget som fanger din interesse. Denne evne til at lukke til og fra har jeres lille datter ikke endnu. Hun hører alt.

Det betyder, at der ikke skal ret meget til, før hun har rigtig svært ved at finde ro, koble fra, slappe af og at hun derfor let bliver overstimuleret. Og når det er særligt svært sidst på dagen, så er det fordi der naturligt her sker flere ting. Storesøster og far kommer hjem, der bliver leget, snakket, grinet... der skal laves mad, ordnes praktiske ting, I skal spise sammen, storesøster skal gøres klar til natten, puttes osv. og lillesøster følger med i det hele. Når det hjælper, at du sætter dig med hende, svøber hende og går rundt med hende, vugger hende igen og igen, ammer imens... så er det fordi du på denne måde hjælper hende med at koble helt fra og kunne give slip på alle oplevelserne.

Det er rigtig godt, at hun allerede har så fin en dagsrytme, som hun har. De afbræk lurene i løbet af dagen giver hende er gode i forhold til at sikre, at hun ikke bliver overtræt om aftenen og det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde fast i jeres nuværende rytme. Du skal dog være opmærksom på uro omkring jer i dagtimerne - altså slukke for tv, musik og lignende, så ...

Annonce

... der er fuldstændig ro omkring hende, og det vil være rigtig godt, hvis du også kan lade hende stå udenfor og sove eller hun kan sove i soveværelset, så hun ikke ligger i stuen, hvor I andre opholder jer. Så du på den måde hjælper hende til så meget ro som muligt og til at koble fra.

Nogle gange kan det om aftenen være en god idé, hvis du kan gå i soveværelset, lægge dig med hende og amme hende liggende i dobbeltsengen, slukket lys, nedrullede gardiner osv. igen for at skabe ro og hjælpe hende til at koble fra. Hvis du sikrer dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at hun ligger der, så må du gerne lade hende ligge, når hun er faldet i søvn, og du kan så opholde dig i stuen sammen med far og storesøster.

Det er, som du skriver, naturligt at hun søger brystet hyppigere om aftenen og har ekstra meget behov for at være i favn netop her. Sådan var det sandsynligvis også med storesøster, men her tænkte du måske ikke så meget over det, fordi der kun var hende at tage sig af og nu skal du forsøge at fordele sol og vind ligeligt og vil naturligt også meget gerne give storesøster en følelse af at være prioriteret :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan dog være svært med den alder lillesøster har, alternativet vil være at I introducerer en flaske, fordi det naturligt giver far mulighed for at tage over og hjælpe lillesøster, hvor du så kan tage af dig storesøster i stedet.. Det er også en mulighed og en overvejelse, som I kan gøre jer - der er naturligt fordele og ulemper ved flaske, som skal tages med i overvejelserne her.

Jeg tænker, at tiden arbejder lidt for jer, og at det naturligt blive lettere og I får mere rolige aftener i takt med at lillesøster bliver ældre og bedre kan kapere alle dagens oplevelser og stimuli... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder