Brev:
Gen-etablering eller delamning
5. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Gen-etablering eller delamning
Hej Helen
Tusind tak for dit gode svar på mit spørgsmål om min søn, der afviser brystet tit.
Han afviser stadig brystet det meste af tiden - og hele natten! Men jeg kan få ham lagt til, når han er glad, og brysterne er store/spændte af mælk, så det flyder let til ham. Det får mig til at tænke, det er mit nedløb, der driller. Jeg har let kunnet mærke mit nedløb, der som regel kom efter 30 sek cirka, men nu kan jeg ikke mærke det længere. Jeg tror, det hænger sammen med, jeg er så fokuseret på at få det til at lykkes og give ham mad, så jeg stresser over det. Jeg kan heller ikke få en dråbe ud med elektrisk pumpe, hvilket jeg ellers altid har kunnet få en god portion af. Samtidig får jeg ikke sovet, fordi jeg dels er ked af det/dels stresset over han skriger meget.
Du har tidligere foreslået Syntocinon som næsespray med kunstigt oxytocin. Den er imidlertidig udgået i oktober -typisk! Har du andre forslag til, hvordan jeg kan få gang i nedløbet igen?
Jeg vil gerne give ham flaske, så han kan vokse, trives og få overskud til livet, men jeg vil SÅ gerne amme også. Men hvor længe vil jeg have mælk til ham, hvis han kun vil spise 2-3 gange om dagen i meget kort tid? Jeg er på vej på ferie hos min familie i sommerhus, og da amningen kun har været "ude" i tre-fire dage, tænker jeg, om jeg mon vil kunne genetablere? Tænker det vil være oplagt at forsøge, når jeg har bedsteforældre og mine søskende omkring mig i alle døgnets vågne timer, som vil kunne støtte og hjælpe, så jeg kan fokusere på hud mod hud, power-pumpning, etc.
Jeg forstår godt, hvorfor du synes, jeg skal supplere med flaske, og det vil jeg som sagt også gerne, men jeg vil gerne gøre begge dele, hvis det er muligt. Sagen er, at selvom vi har haft et lidt øv og kompliceret ammeforløb, så har de sidste to-tre uger op til, det gik galt, faktisk været de bedste, vi overhovedet har haft! Og så fra det ene sekund til det andet næsten er det kørt helt af sporet, hvilket gør det endnu mere frustrerende, hvis jeg er nødt til at stoppe. Jeg vil blive ved med at tilbyde ham brystet, men min frygt er, at jo mere flaske, jeg giver ham, jo mindre vil han have mit bryst. Jeg har overvejet SNS suppleringssystem, har du hørt om det kan være en succes for nogen i forbindelse med genetablering?
Så altså opsummeret er mine spørgsmål:
Alternativer til Syntocinon?
Tror du, genetablering kan være en mulighed? Hvis ja, hvordan?
Kærlig hilsen
Louise