Brev:
Baby 5 måneder - mad og søvn
3. februar 2025
Alder:
5 mdr.
Baby 5 måneder - mad og søvn
Hej Helen
Vi har en glad lille pige, som blev 5 måneder for en uge siden. Hun vejer ca 8,2kg og er 67 cm lang.
Jeg skriver fordi jeg gerne vil prøve at fjerne en af natflaskerne for at der kommer mere sammenhængende søvn. Vi begyndte på skemad da hun var 4,5 måneder først nogle skeer grød med frugtmos og nu får hun 1/2 dl grød med frugtmos om formiddagen og 1/2 dl grøntsagsmos om aftenen. Indtil videre har hun været glad for skemaden. Hun får 7-8 flasker MME om dagen mellem 800-1000 ml om dagen.
Sådan ser vores dag ud:
5.30-6 - MME og sover lidt videre, mest i mine arme
7.00-7.30 - står op
8.30-9 - MME og 1. Lur (1-1.5 time)
11- grød med frugtmos, 1/2 dl + vand
11.30-12 - mME
12-12.30 - 2.lur ( 2-2.5 time i barnevogn)
Ca 15 ( når hun vågner fra lur) - MME
17- 3 lur (30-40 min)
18 - grøntsagsmos + vand+ evt MME
20- MME og putning
23 - MME
3-4- MME
Efter 30-40 af hendes lure skal hun hjælpes i søvn igen. I barnevognen er det ikke altid nødvendigt hvis vi er ude at gå, men hun skal lige vugges i søvn igen hvis hun skal sove de lange lure.
Om natten vågner hun næsten på tidspunktet for flaske og det er her jeg tror at det måske mere er vane end behov. Er det normalt med de antal flasker om natten? Eller skal jeg begynde at vænne hende af en af den og introducere mere skemad? Jeg gad godt hvis det var et længere søvntræk i løbet af natten.
Det skal siges at hun får de der 14-15 timers søvn, men det. Ikke hun jo ikke få hvis ikke jeg hjalp hende under lurene.
Jeg håber at du kan hjælpe.
Venlig hilsen,
Nina